I sommerfartplanen skal Cimber Sterling flyve mere end 40 afgange dagligt for SAS under den særlige wetlease-aftale på CRJ200-flyene. Men det er samtidig en reduktion i antallet af SAS-beskæftigede fly fra otte til fem.
Cimber Sterlinghar gennem en årrække lejet fly med besætning ud til SAS. Aktiviteten udgør en betydelig del af Cimber Sterlings samlede passagertal, idet ca. 650.000 passagerer – ellerop imod 30 % af det samlede antal passagerer – de seneste 12 måneder har fløjet med Cimber Sterlings fly under et SAS-rutenummer på wetlease-aftalerne.
Da Cimber Sterling blev børsnoteret i 2009 var i alt 7 CRJ200-fly beskæftiget hos SAS samt 1 fly af typen ATR42-500. Men kontrakten med SAS varer ikke evigt. Aftalerne udløber efter planen succesivt i perioden fra marts 2010 og frem til marts 2011.
Allerede i sommerfartplanen 2010 har Cimber Sterling reduceret antallet af wetleasede fly til SAS fra otte fly til fem fly. Det betyder, at passagertallet på SAS-operationerne falder fra ca. 650.000 i 2009til skønnet 450.000 i 2010. Dermed forsvinder 200.000 SAS-passagerer ud af det samlede passagertal på ca. 2,3 mio. årligthos Cimber Sterling. Men disse forudsætninger var dog medtaget i børsprojektet oplyser selskabet.
I sommerfartplanen beskæftiges fem CRJ200 fly, mens ATR42-500 flyet, der returneres fra SAS indsættes på den nye rute mellem København og London City, hvor flyet også opererede før SAS valgte at opgive ruten per ultimo marts måned. De to øvrige CRJ200-fly fra SAS returneres i slutningen af april måned fra Cimber Sterling til udlejer, da det ikke har været muligt selv at beskæftige flyene i egen produktion.
Fra København vil CRJ-200 flyene i sommerfartplanen blive anvendt til Aberdeen, Düsseldorf, Gdansk,Hamborg,Hanover, Luxemborg, Palanga, Poznan, Stuttgart, Stavanger, Vilnius og Ålesund. Herudover vil SAS i højsæsonen benytte CRJ200-flyene på indenrigsruten mellem København og Århus.