CityJet vil ikke kommentere på Cimber og Stobart

CityJet er klar til at købe op, hvis de rigtige muligheder byder sig som med Blue1. Selskabet vil dog ikke kommentere på rygterne om Cimber og Stobart Air.

Det seneste år er det irske regionalflyselskab CityJet blevet en stor og synlig spiller på det skandinaviske marked. Ikke i form af direkte salg af billetter på egne ruter, men som stor wet lease-operatør for SAS. Otte CRJ900-fly fra CityJet opererer i SAS-farver på SAS’ skandinaviske og nordeuropæiske netværk. Fire mere er på vej til foråret med option på yderligere to fly.

Og inden længe kan selskabets tilstedeværelse i Skandinavien meget vel gå hen og blive endnu større. Som CHECK-IN.dk kunne fortælle for godt en måned siden, så har CityJet og SAS over længere tid forhandlet om at CityJet skulle købe SAS’ datterselskab Cimber A/S, der også opererer CRJ900-fly for SAS. Der kom dog en vis grus i forhandlingsmaskineriet, da CHECK-IN.dk den 14. september kunne berette, at SAS også forhandlede med spanske Air Nostrum om et Cimber-salg. Air Nostrum har fra november sidste år til september i år opereret op til to CRJ900-fly for SAS.

CityJet er også blevet nævnt som mulig køber af det britiske regionalflyselskab Stobart Air – også uden at det endnu er blevet en realitet. Selskabet ønsker ikke at kommentere historierne om interessen for Cimber A/S og Stobart Air. Men erkender, at det handler om at slå til, når mulighederne er der.

”Vi er nødt til at være klar til mulighederne når de opstår. Hvis vi vurderer, at de er rigtige for vores forretning, så vil vi gå efter det,” siger CityJet’s kommercielle direktør, Cathal O’Connor, til Air Transport World.

Han peger som eksempel på, at CityJet som en del af CRJ900-wet lease-aftalen med SAS købte SAS’ finske produktionsselskab Blue1. Det blev så brugt som skelet til at starte SAS-operationen.

CityJets aktiviteter består af tre ben. Det ene handler om flyvninger i eget navn ind og ud af London City-lufthavnen. Det andet er charterflyvninger for virksomheder, sportshold og lignende. Det tredje er wet lease-operationer for andre selskaber. I dag opererer CityJet fly i SAS’ og Air France’s farver, men tror, at der bliver mere af den slags kapacitetsleverance i fremtiden. For dem og for europæiske regionalflyselskaber generelt.

”Vi ser at modellen med kapacitetsleverandører kommer til Europa, og som organisation ser vi hele tiden efter muligheder for at udvide vores portfolio. Uanset om det er flyvning for egen regning eller for andre,” siger Cathal O’Connor.

I USA er modellen meget udbredt. Her opererer en række meget ukendte og meget store flyselskaber regionale jetfly og turbopropfly for de store amerikanske selskaber som United, American Airlines og Delta Air Lines.

CityJet har de senere år levet en omskiftelig tilværelse efter at Air France i 2011 solgte det til den tyske investor Intro Aviation. De solgte det videre til selskabets oprindelige stifter, Pat Byrne, og en række private investorer.

Selskabet har kørt med store underskud, men forventer at få positive tal på bundlinjen i 2017.

”Selskabet har været kraftigt tabsgivende, men den situation vil ikke fortsætte. Vi vil være rentable i 2017 – hvis ikke allerede i 2016,” siger Cathal O’Connell.

CityJet har i øjeblikket 25 fly i sin flåde. 15 Avro RJ-fly, to russisk-byggede Sukhoi SSJ100-fly og de otte CRJ900-fly, som arbejder for SAS. Yderligere 13 SSJ100-fly er på vej, i det SSJ-flyene skal erstatte de aldrende Avro RJ-fly. Derudover får CityJet til foråret fire spritnye CRJ900-fly fra Bombardier-fabrikkerne i Canada. De skal flyve for SAS.

 

 

Relaterede artikler:

CityJet får pris for at vinde SAS-kontrakt

Cimber-salg kan ske i denne uge

Cimber-bejler på vej til at overtage Stobart Air

SAS sælger Cimber

SAS indgår regional jet-aftale med CityJet

Air France-KLM sælger CItyJet