ES-30 fra Heart Aerospace. (Foto: SAS | PR)

SAS sikrer option på 30-sæders elfly

I fremtiden vil elfly i SAS-bemaling muligvis flyve i Danmark, da selskabet har reserveret muligheden for at få ES-30-flytypen i flåden. Flyene forventes at være certificeret i 2028.

Den svenske flyproducent Heart Aerospace har netop opdateret designet på virksomhedens kommende elfly ganske betragteligt. Det nye design betyder, at der i stedet for de 19 sæder, som flyet oprindeligt var udstyret med, bliver plads til 30 passagerer.

ES-30 – som er flyets nye navn efter, at designet er blevet ændret – forventes at være certificeret til kommerciel drift i 2028, og flyet får en rækkevidde på 200 kilometer, når det udelukkende gør brug af elektricitet.

I tillæg hertil bliver flytypen dog også udstyret med et hybridsystem, som gør, at flyene har den tilstrækkelige mængde af reserve-energi, som der kræves, uden, at det tærer på batteriernes mulige rækkevidde. Systemet kan desuden også benyttes på længere flyvninger i tillæg til elektriciteten, hvilket forlænger længden af flyvningerne til 400 kilometer med 30 passagerer samt 800 kilometer, når der er 25 rejsende ombord.

En mulighed på danske ruter
I forbindelse med nyheden om flyets opdaterede design, er det ligeledes kommet frem, at flyproducenten har udvidet et allerede eksisterende partnerskab med SAS, der har eksisteret siden 2019. I den periode har de to selskaber arbejdet sammen om udviklingen af elfly.

Det nye er, at SAS og Heart Aerospace har indgået en aftale, der betyder, at flyselskabet har sikret sig mulighed for at tilføje ES-30 til flåden. Det kan blandt andet betyde, at flyet vil komme på vingerne i Danmark og resten af Skandinavien, fortæller koncernchef Anko van der Werff fra SAS.

”Dette elfly vil være et fremragende supplement til vores nuværende flåde og på bæredygtig vis kunne betjene kortere ruter med færre passagerer i Danmark, Norge og Sverige. Den innovation og nye teknologi, som det repræsenterer, vil bringe branchen tættere på målet om at slippe af med udledninger.”

Skal rådgive sammen med blandt andet DAT
SAS indtræder samtidig i Hearts Aerospaces nye advisory board, som er et begreb, der dækker over en form for rådgivende organ, som mange virksomheder benytter sig af. Hos flyproducenten består det af repræsentanter for 21 lufthavne, flyselskaber og andre virksomheder.

I regi af flyproducentens advisory board skal de komme med input til den videre udvikling af ES-30 og – ifølge Hearts Aerospace – medvirke til, at flytypen kommer hurtigere i drift, end det ellers ville have været muligt. DAT er ligeledes blevet tildelt en plads ved bordet.

”Sammen med resten af branchen bærer vi ansvaret for, at luftfarten bliver mere bæredygtig. SAS ønsker at medvirke til at skabe den forandring, så fremtidige generationer fortsat kan nyde fordelene ved at rejse men med et mindre klimaaftryk. Samarbejdet med Heart Aerospace er et vigtigt skridt i den retning,” udtaler Anko van der Werff.

SAS-allieret investerer i selskabet
Air Canada, der ligesom SAS er medlem af Star Alliance, har bestilt 30 ES-30-fly, og derudover har flyselskabet og Saab begge netop investeret i Heart Aerospace. Virksomhederne har hver især skudt fem millioner dollars (37,2 millioner kroner) i flyproducenten.

Et andet af medlemmerne i Star Alliance, United Airlines, har tidligere bestilt 100 fly af typen, mens Braathens Regional Airlines, Icelandair og Finnair også har udvist interesse for at tilføje flyene fra Heart Aerospace til flåden.


Relaterede artikler:

Så meget kan der spares ved elektriske indenrigsfly

Svensk elflyproducent øger fra ti til 100 ansatte

SAS-partner køber 100 svenske elfly