Københavns Lufthavn. (Foto: Michael Kidmose | CPH)

CPH skaber både milliardgevinster og mange jobs

En ny analyse sætter konkrete tal på, hvor store gevinster og hvor mange arbejdspladser Københavns Lufthavn skaber i flere regioner i både Danmark og Sverige.

Københavns Lufthavn er både en motor i og for erhvervslivet i Danmark og det sydlige Sverige. Det er konklusionen på en ny analyse, der er blevet foretaget i regi af Greater Copenhagen, som er et samarbejde mellem regionerne Hovedstaden, Sjælland, Skåne samt Halland.

Analysen har undersøgt den samfundsøkonomiske gevinst og jobskabelse, der kan tilskrives Københavns Lufthavn på såvel den danske som den svenske side af Øresund, oplyser Greater Copenhagen.

Organisationen har både målt de direkte effekter, som vedrører selve lufthavnen, men også de mere indirekte, der skabes hos virksomheder og medarbejdere med tilknytning til lufthavnen samt på baggrund af tilgængeligheden til CPH.

Skaber jobs i både Danmark og Sverige
Analysen viser, at gevinsten ved lufthavnen er 73,8 milliarder kroner i Region Hovedstaden samt 17.900 skabte arbejdspladser. I Region Sjælland er gevinsten 10,5 milliarder kroner og 2.500 arbejdspladser, mens tallene i Region Skåne er 10,2 milliarder kroner og 2.600 jobs. I Region Halland er gevinsten 1,3 milliarder kroner.

Det er dog værd at bemærke, at analysen bygger på data fra 2019, og Greater Copenhagen pointerer derfor, at bidragene til de regionale økonomier i øjeblikket er lavere grundet følgevirkningerne af COVID-19-pandemien. Eksempelvis er beskæftigelsen i lufthavnen cirka 30 procent lavere end i 2019.

Administrerende direktør Thomas Woldbye fra Københavns Lufthavn er godt tilfreds med, at den gevinst, der er ved CPH, er blevet undersøgt.

”Københavns Lufthavn er ikke kun en vigtig lufthavn for Danmark men i høj grad også for det sydlige Sverige. Og det er vi glade for, at Greater Copenhagen har sat tal på. Samtidig er de svenske passagerer også vigtige for at fastholde den skandinaviske hub, som Københavns Lufthavn udgør i dag. Derfor skal vi have et stærkt samarbejde over sundet for at styrke lufthavnen som et effektivt og bæredygtigt knudepunkt, der sikrer international tilgængelighed for hele Greater Copenhagen.”

Skal være mere ambitiøs end konkurrenter
I forbindelse med analysen er der også blevet foretaget en vurdering af, hvordan den grønne omstilling i CPH skrider frem sammenlignet med andre lufthavne. Det fremgår, at den danske lufthavn har mindsket CO2-emissionerne per passager “væsentligt”. I 2019 udledtes der 12,4 kilo CO2 for hver passager.

Hovedstadslufthavnen har den næstlaveste udledning per passager blandt sammenlignelige lufthavne, men ifølge analysen har både Hamburg Airport og Oslo Lufthavn dog et hurtigere tempo i forhold til at reducere CO2-udledningerne.

På baggrund af analysen opfordrer Sophie Hæstorp Andersen (S), der er overborgmester i Københavns Kommune samt forkvinde for Greater Copenhagen, til, at CPH i endnu højere grad fokuserer på at mindske klimaaftrykket.

”Analysen viser, at Københavns Lufthavn spiller en helt central rolle som generator for investeringer og arbejdspladser i Greater Copenhagen. Det er vores mål, at Københavns Lufthavn bliver den førende, grønne internationale hub i Nordeuropa. Det kræver, at lufthavnen går forrest i den grønne omstilling og bliver endnu mere ambitiøs end de nordeuropæiske konkurrenter.”


Relaterede artikler:

CPH lover overskud på op imod 225 millioner kroner

Skandinaviske lufthavne bedst til grønne landinger

Ryanair: Positivt møde med Københavns Lufthavn