Tre danske charterflyselskaber i Billund Lufthavn. (Foto: Jannick Spangsberg Pedersen)

Dansk charterflybranche med SOS-kald til regeringen og Folketinget

AKTUEL KOMMENTAR: Flyvebranchens Personale Union og de tre store charterflyselskaber Sunclass Airlines, Jet Time og Great Dane Airlines vil i dialog om grænselukninger og økonomiske hjælpepakker.

Af
Thilde Waast, Formand Flyvebranchens Personale Union
Torben Østergaard, CEO Sunclass Airlines
Jørgen Holme. CEO Jet Time
Thomas Hugo Møller CEO, Great Dane Airlines

Regeringens beslutning om en begrænset grænseåbning og forsættelse af de restriktive rejsevejledninger betyder en de facto nedlukning af charterbranchen. Fredagens udmelding var en mavepuster for hele branchen, og det er nu op til politikerne at beslutte om det også skal være dødsstødet.

Charterbranchen er en dansk kulturinstitution som historisk har tilbudt gode og stabile arbejdspladser i Danmark, og som hvert år sender over en million danskere trygt afsted på fortjent ferie med sol og varme, der bidrager til den danske folkesundhed og trivsel. Vi er tre flyselskaber, der beskæftiger over 1.500 mennesker (primært piloter og kabineansatte), og vi holder desuden gang i mange tusinde stillinger i dansk luftfart og turismebranchen generelt, og ikke mindst holder vi gang i turismebranchen og beskæftigelsen i andre lande.

Ingen sommer – ingen indtjening
Vi har fuld forståelse og respekt for regeringens beskyttelse af Danmark midt i en katastrofal pandemi. Men flere europæiske lande åbner nu op for turister, og Europa-Kommissionen meldte allerede den 13. maj ud, at sommeren 2020 skulle være en turismesommer.

Derfor var vi begyndt at planlægge efter, at hele branchen kunne komme ud af det delvise kunstige åndedræt, som hjælpepakkerne tilbyder, og selv begynde at trække vejret lidt. Det er nemlig helt nødvendigt, da de nuværende hjælpepakker ikke er tilstrækkelige til at modsvare det store omsætningstab på op mod 17 millioner kroner som vi dagligt (sammenlagt alle tre) mister på grund af corona-krisen. I den forbindelse er det værd at bemærke, at den virkelige kapitalrisiko (leasing på fly fx) i rejsebranchen faktisk ligger hos flyselskaberne.

Vi havde derfor stilet efter at kunne generere omsætning og indtjening denne sommer. En sommer, der stod til at blive fuldstændig afgørende for vores selskaber og vores ansatte, da det netop er om sommeren, vi tjener til at holde os i live i de mere drøje vintermåneder. Dette er vores branchevilkår.

Nu ser vi i stedet udenlandske lavpriskonkurrenter, der opretter nye ruter i Danmark her i coronatiden, og som ikke umiddelbart virker til at lade sig begrænse af restriktionerne. Der er tale om virksomheder med et andet forhold til charterrejser, overenskomster, bæredygtighed, dansk jobskabelse og samfundsansvar.

Parat til at indgå i dialog
Vi som arbejdsgivere og arbejdstagere for hele den danske charterbranche vil derfor opfordre regeringen og folketingets partier til at indgå i en dialog om:

  • Mulighederne for at oprette en rejsekorridor med lande og destinationer, som har samme (eller lavere) smittetryk som Danmark – det gælder for eksempel lande såsom Portugal og Grækenland.
  • Det politiske ansvar for nedlukningen med en særlig og langvarig forlængelse af hjælpepakkerne. Det vil sige lønkompensation samt faste omkostninger for virksomheden.
  • Statsgaranterede lånemuligheder, stillet til rådighed for alle i vores branche.
  • Yderligere garantier stillet til rådighed af regeringen for selskaberne.
  • FPU og arbejdsgiverne opfordrer regeringen til hurtigst muligt at indkalde branchen til en drøftelse, således at vi kan komme igennem denne krise og sikre en fair og sund rejsebranche også efter COVID19.

Dette er ikke en protest, men en opfordring til dialog. Det er vores håb, at vi kan indgå i en seriøs drøftelse med regeringen, således at flyselskaberne og de mange tusinder af job, der er fanget i myndighedernes krav, kan forsætte også efter COVID19. Hvis ikke regeringen sikrer vores branche og holder hånden under de danske arbejdspladser, vil det blive enden på en kulturinstitution og sende tusinder ud i arbejdsløshed. Vores marked er allerede nu i gang med at blive erstattet af lavpriskonkurrenter fra lande uden overenskomster og med dårligt betalt arbejdskraft.

Derfor skal der handling og dialog nu

“Vi er bange for, at manglende politisk ansvarstagen for nedlukningen vil betyde en komplet forandring af chartermarkedet. En dansk kulturinstitution og flere tusinde gode danske job vil forsvinde, og markedet vil i stedet bliver overtaget af kyniske lavprisselskaber med dårlige arbejdsvilkår,” udtaler Thilde Waast, formand Flyvebranchens Personale Union.

“Såfremt en genovervejelse omkring grænseåbningen ikke kan komme på tale, så får vi som branche brug for omfattende økonomisk førstehjælp. Uden denne hjælp vil tusindvis stå uden arbejde om ganske kort tid og de første hjælpepakker vil dermed være spildt,” siger Thomas Hugo Møller, CEO, Great Dane Airlines. 

”Det handler om vores overlevelse i en branche, der var blandt første til at blive lukket ned og vel en af de sidste til at blive genåbnet. Vi har brug for en klar melding fra regering og folketing: Kommer der en hjælpepakke specifikt til luftfarten eller ej? Det nytter ikke noget, at man bare forlænger de eksisterende hjælpepakker én måned ad gangen. Vi skal kunne planlægge og har brug for en afklaring frem til efter vinteren,” siger Jørgen Holme, CEO, Jet Time

“Regeringen har en forpligtelse til at imødegå konsekvenserne af sine politiske valg i forhold til rejsevejledningerne. Vi har mistet hele vores eksistensgrundlag og arbejdspladser i tusindvis vil gå tabt, hvis ikke der sættes ind med målrettede hjælpeforanstaltninger,” siger Torben Østergaard, administrerende direktør for Sunclass Airlines