(Foto: Robin Matcham)

DAT er nu større end Lufthansa i Danmark

Vamdrup-baserede Danish Air Transport har nu flere rutepassagerer i det danske marked end tyske Lufthansa.

Ryanairs indtog med et massivt antal ruter til Københavns Lufthavn har bragt det irske lavprisflyselskab i en position som det tredjestørste udbyder af ruteflysæder i det danske marked.

Det viser en ny undersøgelse foretaget af Airline Network News and Analysis (anna.aero) på baggrund af data fra OAG Schedules Analyser.

I vintertrafikprogrammet 2015/16 udbyder Ryanair i København, Billund og Aarhus samlet 205.254 flysæder om måneden i det danske marked. Dermed har Ryanair passeret easyJet, der tidligere var det tredjestørste ruteflyselskab i Københavns Lufthavn.

Endnu mere overraskende er det at finde Danish Air Transport på en femteplads på listen. Selskabet med hovedkvarter i Vamdrup har stille og roligt passeret store flyselskaber som Lufthansa, KLM, British Airways og Air France. I gennemsnit udbydes 114,482 sæder i det danske marked i vintertrafikprogrammet.

Det er primært trafikken på indenrigsruterne fra København til Karup og Bornholm, der slår igennem. Administrerende direktør Jesper Rungholm har da også konstateret, at selskabet ikke længere bliver overset af lufthavnene.

“Vi fornemmer, at lufthavnene i dag tager os mere seriøst end tidligere. Vi får den opmærksomhed fra Københavns Lufthavn, som vores størrelse berettiger til i dag. Siden vi har fået Karup-ruten med, har vi fået mange midt- og vestjyske folketingspolitikere og borgmestre om bord på flyene, og de har medvirket til at skabe den nødvendige opmærksomhed omkring selskabet,“ konstaterer Jesper Rungholm.

Antal udbudte flysæder i danske lufthavne i vintertrafikprogrammet 2015/16 – top 12

Flyselskab Antal flysæder/md.
SAS 1.143.514
Norwegian 486.174
Ryanair 205.254
easyJet 151.320
Danish Air Transport 114.482
Lufthansa 100.552
KLM 97.628
British Airways 69.260
Airberlin 61.080
Turkish Airlines 47.852
Air France 44.252
Austrian Airlines 33.620

Kilde: OAG Schedules Analyser / anna.aero. Tallene er udtryk for udbudte flysæder for såvel udgående som indgående trafik.

Lufthansa og KLM har et månedligt udbud på omkring 100.000 sæder, hvilket skyldes, at begge selskaber har aktiviteter i Danmarks tre største lufthavne i København, Billund og Aalborg.

I begyndelsen af maj måned åbner British Airways en direkte rute mellem Billund og London-Heathrow, og det betyder, at det britiske flyselskab haler ind på de to konkurrenter.

Ser man nærmere på markedsandelene blandt de 12 største ruteflyselskaber i det danske marked, repræsenterer SAS og Star Alliance-selskaberne 52 procent, mens de tre store lavprisflyselskaber tegner sig for 33 procent af markedet. De to øvrige alliancer, henholdsvis SkyTeam og Oneworld har ifølge opgørelsen markedsandele på henholdsvis seks og fem procent blandt de 12 største flyselskaber.

Foto: Robin Matcham