Fra den 15. august skal Danish Air Transport (DAT) flyve på tre svenske indenrigsruter på vegne af luftfartsselskabet Skyways. Flere skandinaviske fagmedier har anklaget Skyways for at bruge DAT i kampen mod fagforeningerne.
Det danske luftfartsselskab Danish Air Transport med hovedkvarter i Vamdrup skal fra den 15. august operere svenske indenrigsruter for Skyways.
Der er tale om ruterne mellem Halmstad og Stockholm-Arlanda, Kristianstad og Stockholm-Arlanda samt mellem Visby og Stockholm-Arlanda. Ruterne skal opereres med to ATR-72-200.
Hidtil har Skyways på en række ruterbl.a. benyttet fly fra de regionale selskaber Avia Express, Avitrans og Direktflyg. Men disse selskaber har været konfliktramtei flere perioder iforsommeren på grund af uenighed mellem Svensk Pilotförening (SPF) og Flygarbetsgivarna om ansættelses- og lønforhold. Derfor spekuleres der i, at Skyways har valgt det danskeselskab som ny operatør for at komme udenom de vanskelige krav fra den svenske pilotforening.
Kritikken har efterfølgende været heftig i de skandinaviske fagmedier,hvor bl.a.Hangar.no hævder, at “DAT er kendt i branchen for at underbetale sine ansatte, nægte enhver form for organisation og har irske Ryanair som sit store forbillede.“
Denne udtalelelse må dog stå for det norske medies regning, idet andre branchekilder hævder, at piloterne hos DAT er de bedst betalte på turboprop-fly.
Man kan således også diskutere, hvorvidt det er godt eller skidt at have Ryanair som forbillede. Selskabet har under alle omstændigheder tjent penge de sidste mange år. Har man i stedet SAS som forbillede, vil man se et selskab som har svært ved at tjene penge og med stærke fagforeninger, der ofte har haft modsatrettede interesser i forhold til selskabets ledelse. Det er bestemt heller ikke den bedste rollemodel.
Administrerende direktør Peter Browall fra Skyways AB udtaler i en pressemeddelelse: “Ved at tilbyde vore passagerer større fly og flere afgange på ruterne, håber vi at endnu flere vil få øjnene op for, hvor let det er at flyve direkte med Skyways fra disse byer til Arlanda.“
DAT har paradoksalt noktidligere konkurreret med Skyways om kontrakter for bl.a. det finske SAS-ejede datterselskab Blue 1. Frem til 10. januar i år fløj DAT på ruterne fra Stockholm-Arlanda til henholdsvis Tampere og Vasa for Blue 1, men tabte kontrakten til netop Skyways.
Men alligevel er DAT´s administrerende direktør Jesper Rungholmbegejstret for det nye samarbejde: “Vi errigtig glade for, at få mulighed for at flyve for Skyways og ser frem mod et langtog udbytterigt samarbejde.“