ATR 72 fra DAT. (Foto: © Thorbjørn Brunander Sund, Danish Aviation Photo)

DAT tilbyder ATR til at hente ukrainske flygtninge

DAT har uden beregning tilbudt at sende et fly til Polen for at transportere flygtninge fra krigen i Ukraine til Danmark. ”Det er det, vi kan bidrage med,” oplyser selskabets direktør.

Det er ikke kun regeringer og nødhjælpsorganisationer, der i denne tid forsøger at hjælpe de borgere, som er blevet sendt på flugt eller på anden måde er blevet ramt af krigen i Ukraine.

Mange privatpersoner og virksomheder har ligeledes iværksat initiativer, der har til formål at hjælpe krigens ofre, og et af dem stammer fra luftfartsbranchen. Det fortæller direktøren for DI Transport, Karsten Lauritzen, i et opslag på det sociale medie LinkedIn.

Karsten Lauritzen skriver i opslaget, at den ukrainske ambassadør i Danmark har opfordret direktøren til at gøre medlemsvirksomhederne i DI Transport opmærksomme på, at der et akut behov for hjælp i Ukraine, og samtidig takker direktøren et af de selskaber, der allerede har tilbudt at hjælpe til.

Tilbyder fly
Flyselskabet DAT har nemlig allerede stillet en 66-sæders ATR 72 til rådighed, der potentielt kan få til opgave at hente ukrainske flygtninge i det sydlige Polen. Selskabets administrerende direktør, Jesper Rungholm, er klar i mælet, da han fortæller CHECK-IN.dk, hvorfor flyselskabet har truffet det valg.

”Det har vi, fordi det er det, vi kan bidrage med i denne sammenhæng.”

Han fortæller desuden, at idéen opstod i den forgangne weekend, hvorefter flyselskabet tog kontakt til de danske myndigheder og tilbød dem at gøre brug af et af selskabets fly.

”I weekenden talte vi om, at hvis der opstod et behov, så ville vi hjælpe til. Vi tog derfor kontakt til Udenrigsministeriet og tilbød kvit og frit at stille op med en flyvemaskine, der kan flyve til det sydlige Polen.”

Organisering overlades til myndighederne
Det er ikke første gang, at DAT sender et fly af sted, når en krise truer et lands civile borgere. Det gjorde flyselskabet også, da Taleban atter erobrede magten i Afghanistan. Her tog fly fra blandt andet DAT og SAS del i evakueringen.

Da selskabet skulle overbringe tilbuddet om flyhjælp, kunne DAT derfor trække på nogle af de samme kontakter, som flyselskabet gjorde brug af dengang.

”Vi har taget kontakt til de mennesker, som vi havde med at gøre i forbindelse med evakueringen fra Afghanistan, og så skal det organiseres af dem. Vi kan jo ikke flyve ned og hente mennesker, der ikke er sikret adgang til Danmark.”

”Det er myndighederne, der skal organisere det, men bliver det gjort, flyver vi derned,” slår Jesper Rungholm fast.

Lufthavn vil også bidrage
I skrivende stund mangler detaljerne endnu at falde på plads, men Jesper Rungholm fortæller, at det bliver et fly fra DOT LT, som er DATs litauiske datterselskab, der kommer til at stå for flyvningen. Det vil dog formentlig blive sendt af sted fra Danmark.

”Det er kun vores litauiske datterselskab, der opererer flyvemaskiner i den størrelsesorden, da det bliver en ATR 72. Men det bliver en København-baseret ATR 72.”

Jesper Rungholm ved heller ikke præcis, hvilken lufthavn, som der i givet fald skal flyves til. Han har dog et bud.

”Der er lufthavnen i Rzeszów, som ligger i det sydlige polen. Der har vi engang fået lavet vedligehold, og det ville være et naturligt sted,” udtaler DAT-direktøren.

Det er dog ikke kun DAT, der ønsker at række en hjælpende hånd. I kommentarfeltet under Karsten Lauritzens LinkedIn-opslag har Jesper Klausholm, marketingschef i Billund Lufthavn, tilbudt, at lufthavnen vil betale de afgifter, som sådan en flyvning koster.

”I Billund Lufthavn vil vi gerne håndtere Jesper Rungholms og DATs fly, passagerer og fragt på denne mission gratis,” lover marketingschefen fra Danmarks næststørste lufthavn.

 

Relaterede artikler:

Rusland blokerer luftrummet for 36 lande

Finnair suspenderer Asien-ruter over Rusland

DAT klar med tredje norske indenrigsrute