En ATR 42-300 fra DAT. Foto: © Thorbjørn Brunander Sund, Danish Aviation Photo

DAT vinder endnu en udbudsrunde i Norge

DAT fortsætter flyvningerne mellem Oslo og Ørland og overtager også driften på en anden rute. Ifølge direktøren overvejer flyselskabet derudover at byde på endnu en regional rute i Norge.  

I begyndelsen af året måtte Air Leap indstille alle flyvninger og søge om rekonstruktion grundet en økonomi, som havde det så svært, at flyselskabet ikke mente, at det ville være forsvarligt at fortsætte driften i virksomheden.

At det svenske flyselskab stoppede aktiviteterne, betød blandt andet, at der manglede et selskab til at varetage flyvningerne på ruten mellem Ørland og Oslo. Den udfordring blev dog løst, da det Vamdrup-baserede flyselskab DAT gik ind i og overtog driften.

Det danske flyselskab fik indgået en aftale om et samarbejde med det norske forsvar, der har en stor base for kampfly i Ørland. Siden da er aftalen om flyvninger på ruten blevet forlænget med to måneder ad gangen, men nu er der indgået en aftale for resten af året.

Flyver året ud
Der har for nyligt været afviklet en udbudsrunde, hvor DAT har vundet retten til drive ruten frem til kort før jul i år. Det bekræfter flyselskabets administrerende direktør Jesper Rungholm over for CHECK-IN.dk.

Aftalen træder i kraft den 4. juli og herefter vil der være afgange på ruten mandag til fredag samt om søndagen. Det er et af DATs ATR 42-fly, der skal benyttes til flyvningerne. Selskabet råder over seks af disse fly, der har en gennemsnitsalder på 31,5 år.

Det norske luftfartsmedie Osloairports.com skriver, at DAT ifølge mediets oplysninger var det eneste flyselskab, der bød på driften af ruten.

”En killer på de regionale ruter”
At DAT nu har vundet udbuddet om rutedriften mellem Oslo og Ørland, betyder ifølge Jesper Rungholm, at der kan holdes gang i en anden af flyselskabets norske aktiviteter.

”Det betyder primært, at vi fortsat kan holde liv i ruten mellem Stord og Oslo. Den har været klemt, fordi den ikke får statstilskud. Det er samspillet mellem de to ruter, der gør, at vi kan få økonomi i Stord-ruten igen. De to ruter deles om en flyvemaskine, og så får Ørland de bedste tider. Stord har ikke de optimale tider, men det må man leve med.”

”Betingelserne for regional luftfart i Norge er ualmindeligt svære. Nu indføres miljøpassagerafgiften igen, og det er en killer på de regionale ruter.”

Skal også flyve Ørland-Harstad
I samme ombæring er DAT også blevet tildelt sejren i et andet udbud, der har været afviklet i det skandinaviske land. Det betyder, at det danske selskab fremover også vil stå for ruten mellem Ørland og Harstad. Flyvningerne starter den 5. juli.

Jesper Rungholm fortæller, at denne rute vil blive fløjet en gang om ugen, og den er helt baseret på behovet hos det norske forsvar, da en af forsvarets store flybaser ligeledes er placeret ved byen Harstad. Flyvningerne vil finde sted om tirsdagen, og DAT vil foreløbigt varetage driften indtil midten af december i år.

Overvejer at byde på endnu en rute
Ifølge den administrerende direktør er en del af selskabets ATR-kapacitet nu optaget i Norge. Han er dog ikke sikker på, om DAT er færdig med at byde på ruter i det skandinaviske land.

”Vi er oppe og have fire ruter i Norge nu plus de småruter, vi også har. Det er ikke til at vide, om vi vil satse mere på det norske marked. Ruten mellem Røros og Oslo kommer snart i udbud, så må vi se, om det er en, vi kommer til at byde på. Det er vi ikke sikre på endnu.”

Han tilføjer yderligere, at årsagen til, at flyselskabet endnu ikke har truffet beslutning om, hvorvidt man ønsker at byde på Røros-Oslo skyldes, at det vil afhænge af, hvorvidt DAT kan skaffe flykapacitet nok til, at det er en realistisk mulighed.

 

 

Relaterede artikler:

DAT klar med tredje norske indenrigsrute

DAT interesseret i at overtage flere Air Leap-ruter

DAT vinder udbud på rute til Tromsø