Carsten Spohr, koncernchef Lufthansa Group (t.v.) og Anko van der Werff, koncernchef SAS. (Foto: Lufthansa | Lufthansa/Oliver Roesler og SAS | PR)

De er uenige om forretningsrejsemarkedet

Lufthansa ser en positiv tendens i forretningsrejser, der er vendt tilbage hurtigere og stærkere end ventet. Hos SAS er man bekymret over, at forretningsrejsetrafikken halter meget bagefter.

Tillbage i efteråret 2008 var Lufthansa få dage fra at overtage SAS, men finanskrisen kom i vejen, og købet blev opgivet.

I dag står de to flyselskaber længere fra hinanden end i mange år, og hvert af de to flyselskabers koncernchefer har tilsyneladende et meget forskelligt syn på, hvordan forretningsrejsemarkedet vil udvikle sig på bagsiden af coronapandemien.

Det kom mandag til udtryk i to forskellige interviews, der er blevet offentliggjort i henholdsvis Østrig og Danmark.

Hurtigere og stærkere end forventet
Hos Lufthansa Group, hvis hovedmarkeder er Tyskland, Schweiz, Østrig, Norditalien og Belgien, er man overrasket over den positive udvikling i forretningsrejsemarkedet.

“Forretningsrejser er vendt hurtigere og stærkere tilbage end forventet,” siger Carsten Spohr, koncernchef i Lufthansa Group, ifølge Reuters, til østrigske Kleine Zeitung.

Ifølge Lufthansa-chefen vil forretningrejsemarkedet på mellemlang sigt komme til at ligge på 90 procent eller derover i forhold til niveauet før COVID-19.

Vedvarende strukturelle ændringer
Så optimistiske toner kommer der ikke fra SAS, selvom de to selskaber ikke nødvendigvis opererer med samme tidshorisont.

Her er SAS hårdt ramt af, at erhvervslivet i Skandinavien ikke rigtig er begyndt at rejse i det omfang, som var kendt før coronapandemien, og koncernchef Anko van der Werff udtrykker bekymring over, at forretningstrafikken halter meget bagefter. Noget som SAS-chefen betragter som en strukturel ændring, der vil være vedvarende.

“De to største globale studier fra Bloomberg og McKinsey viser, at faldet vil være mellem 20 og 30 procent. Amazon-koncernen har oplyst, at man har sparet en milliard dollars på rejsekontoen, og sådan er det i masser af virksomheder. Forretningsfolk vil rejse igen, men ikke i samme omfang,” siger Anko van der Werff, til Finans.dk.

Forskelle i digital udvikling
Hos Sydbank har aktieanalysechef Jacob Pedersen også noteret sig, at Lufthansa-chefens retorik i forhold til forretningsrejsemarkedet generelt har været mere positiv under hele coronapandemien.

Men der kan også være en særlig årsag til, hvorfor der er forskel i markedsforventningerne i Skandinavien i forhold til Tyskland og andre tysktalende lande i Europa. En højere digitalisering i Skandinavien har muligvis medført, at forretningsrejsemarkedet har svært ved at rejse sig, da substitutionsmulighederne i digitale møder er i højere kvalitet end i mange andre lande i Europa. 

“Der er ingen tvivl om, at når vi hører historierne om, at tyskerne under coronanedlukningerne ikke kunne gennemføre hjemmeundervisning som følge af manglende internet-kapacitet, så kan de ikke have taget netmøder til sig i samme omfang som her i Skandinavien,” siger Jacob Pedersen.

 

Relaterede artikler:

Luftfarten jubler over USA-genåbning

SAS: Usikkerhed om forretningsrejsemarkedet

Lufthansa vil indskrænke Business Class