En Boeing 787-10 Dreamliner fra United Airlines. Foto: © Thorbjørn Brunander Sund, Danish Aviation Photo

Dreamliner tæt på kollision med easyJet-fly

En Boeing 787 Dreamliner fra United Airlines fik fejlagtig besked på at lande på en bane i Paris Charles de Gaulle, hvor et fly fra easyJet holdt klar. United-piloterne måtte straks afbryde landingen.

Det kunne være gået grueligt galt 20. juli sidste år, hvis det ikke var for en vaks easyJet-kaptajn.

Kaptajnen på en Airbus A320 fra det britiske flyselskab greb ind for at få en Boeing 787-10 Dreamliner til at lave en go-around, efter han opdagede, at flyet fra United Airlines havde skiftet til den forkerte landingsbane i Paris Charles de Gaulle.

Flyet fra easyJet havde fået tilladelse til at køre ind og vente på bane 09R cirka 1000 meter fra banetærsklen. Da flyet havde nået 10 meter ind på banen, så kaptajnen, at Dreamlineren udførte en sidemanøvre for at lande på bane 09R i stedet for 09L. Skiftet skete efter en fejl fra kontroltårnet. Det skriver The Aviation Herald.

”Tower, der er trafik, som lander på 09R. Gå rundt om 09R, gå rundt,” meddelte easyJet-kaptajnen til kontroltårnet.

Fejlagtig klarering fra flyveleder
Den franske havarikommission, BEA, har oplyst i deres endelige franskskrevet havarirapport, at Dreamliner-besætningen havde set A320’eren på landingsbanen og derfor forberedte sig på en go-around. Flyet var dog nået ned i 25 meters højde med cirka 250 meter til tærsklen, inden det afbrød landingen. United-flyet passerede hen over hovedet på easyJet-flyet i cirka 90 meters højde.

Undersøgelsen af hændelsen har fastslået, at Dreamlineren havde fået tilladelse til indflyvning til bane 09L. Foran det amerikanske fly udførte en Boeing 787 Dreamliner fra Air France en landing på den lidt længere bane 09R, hvor besætningen havde fået tilladelse til at lande som følge af tekniske problemer.

Da United-flyet, der kom fra New York-Newark, var blevet etableret på indflyvningen, blev radiokontakten overført til kontroltårnet. Men da piloterne fik kontakt til tårnet, sagde en flyveleder, at ”I er nummer ét til 09R, tilladelse til at lande på 09R”. United-flyet lagde derfor i stedet an til landing på 09R, selv om flyvelederen havde ment tilladelse til landing på 09L.

Styrmanden brugte det ikke-standardiserede udtryk ”forstået”, inden han gentog klareringen og specifikt nævnte bane-forflytningen. Denne besked forblev ubesvaret af kontroltårnet.

Opfordrer piloter til at bede om gentagelse
BEA har understreget, at hvis der er tvivl om en klarering fra lufttrafiktjenesten, skal piloterne bede om en gentagelse fra flyvelederen i stedet for at tilbagelæse, hvad de tror, de hørte.

Piloterne på easyJet-flyet registrerede til at begynde med, at Dreamlineren var på kurs til at lande på bane 09L. Men da A320’eren bevægede sig ind på bane 09R for at lette mod Malaga, så piloterne, at det var begyndt at skifte til bane 09R i omkring 90 meters højde.

Efter at easyJet-kaptajnen havde gjort opmærksom på den yderst faretruende situation, bad kontroltårnet Dreamliner-piloterne om at stige og lave en go-around. Herefter foretog piloterne en problemfri landing på bane 09L, og alle 70 passagerer på United-flyet og 155 på easyJet-flyet slap uskadte fra hændelsen.

 

Relaterede artikler:

Fly fra København krydsede bane med startende fly

EasyJet-fly var et sekund fra katastrofe

United-fly skadet efter ekstrem hård landing