Det beskadigede næsehjul på Boeing 757-200-flyet fra United Airlines. Foto: Jason Rabinowitz

United-fly skadet efter ekstrem hård landing

Flere dæk eksploderede, og næsehjulet blev skubbet op i kabinen, da en Boeing 757 fra United Airlines lørdag foretog en barsk landing i New York-Newark.

Det gik hårdt for sig, da en Boeing 757-200 fra det amerikanske selskab United Airlines lagde an til landing i New York.

Flyet var af sted i lørdags på rute UA627 fra Denver i den amerikanske delstat Colorado til Newark Liberty International Airport i New York med 166 passagerer og seks besætningsmedlemmer om bord. Klokken 12.56 lokal tid rørte flyet asfalten på landingsbane 22L, men det skulle vise sig at blive en ekstrem oplevelse for passagerer og besætning. Det skriver Aviation Herald.

Da flyet, der havde registrering N26123, fik kontakt med asfalten, hoppede det og landede herefter på hård vis, hvilket resulterede i markante skader til næsehjulet og det forreste af flyets skrog. Flyet stoppede med flyets næse drejet ud over kanten i venstre side af landingsbanen. Samtlige passagerer slap uden større skader fra hændelsen og forlod flyet via trapper på landingsbanen.

En passagerer har efterfølgende fortalt, at den hårde landing blev synlig i selve kabinen, da landingsstellet fra flyets næsehjul var skubbet op og dermed brudt gennem kabinegulvet.

Eksploderende dæk
Søndag fortalte en anden passager ifølge Aviation Herald, at flyet først landede på venstre del af hovedlandingsstellet, hvorefter det hoppede, inden det med stor kraft ramte landingsbanen med næsehjulet først. Mindst to af fire dæk eksploderede på både venstre og højre del af hovedlandingsstellet. Passageren mener, at de venstre dæk eksploderede ved flyets indledende berøring med asfalten, hvilket fik det til at hoppe.

United Airlines har efter hændelsen rapporteret, at flere dæk eksploderede ved den hårde landing, og flyet er efterfølgende blevet taget ud af drift med store skader, og det vil være tvivlsomt, om flyet kommer tilbage i drift igen.

De amerikanske luftfartsmyndigheder, FAA, har i en foreløbig rapport redegjort for, at Boeing 757-flyet skred ud i venstre side af landingsbanen, og hvor venstre del af hovedlandingsstellet skulle have siddet fast i græsset. Meddelelsen er senere blevet korrigeret til, at de venstre dæk i hovedlandingsstellet sprang ved landing, hvorefter flyet skred ud til venstre på asfalten.

Kraftige forsinkelser i Newark
Ifølge det amerikanske medie CNBC blev trafikken for ind- og udgående fly kortvarigt stoppet, men blev genoptaget igen kort tid efter Boeing 757-flyets hårde landing. Særligt ankommende fly blev forsinket med op til fem timer i gennemsnit, men over 400 fly blev enten forsinket eller aflyst. United Airlines har efterfølgende udtalt, at nogle få passagerer fik mindre skader, men at de afslog at modtage lægehjælp.

Rutenummer SK903 fra Stockholm blev som eneste SAS-fly ramt af forsinkelserne og måtte diverte til Boston, hvor det ventede en time, før det kunne fortsætte til Newark. SK907 fra Oslo var foran tidtabellen og landede seks minutter før United-flyet, mens SK909 fra København var landet en halv time tidligere.

Da flyet fra United Airlines landede i Newark var der god sigtbarhed og fin skyhøjde, viser de meteorologiske METAR-rapporter fra lufthavnen. Vinden lå præcis modsat ned ad baneretningen på 22L og havde en styrke på 13 knob (6,7 m/s) med vindstød på op til 24 knob (12,3 m/s).

Råder over næsten 80 Boeing 757-fly
United Airlines har hovedbase i Chicago O’Hara International Airport, men flyselskabet har også mange fly til og fra Newark. Selskabet gik efter hændelsen straks i gang med at evaluere skaderne på Boeing 757-flyet, der er 21 år gammelt.

”Vi er i tæt kontakt med FAA og lufthavnsmyndighederne, og vi arbejder hurtigt for sikkert at fjerne det beskadigede fly, så operationerne i lufthavnen kan vende tilbage til det normale,” meddelte United Airlines i en erklæring kort efter hændelsen.

I øjeblikket råder United Airlines over 781 fly fordelt på flere forskellige modeller fra både Boeing og Airbus. Selskabet har i alt 56 Boeing 757-200 og 21 Boeing 757-300.

 

Relaterede artikler:

IATA-chef: United-episode er helt uacceptabel

Tre nye United-ruter fra USA til Europa

Ny United-rute til Norden

United overvejer køb af brugte Airbus-fly

United-boss: Vi kan slå Norwegian