DRF-direktør raser over Cimber: Det er for groft!

Det er faldet direktør Lars Thykier fra Danmarks Rejsebureau Forening for brystet, at Cimber Sterling ifølge hans opfattelse ‘gemmer’ konkursforsikringen under et diverse-tilvalg på hjemmesiden. Hvis den rejsende ikke selv får øje på diverse-fanen, bliver bestillingen bekræftet med beskeden om, at konkursforsikring er fravalgt.

Med seneste vedtagne ændringer af Lov om Rejsegarantifond blev det pålagt luftfartsselskaberne at tilbyde private kunder en konkursforsikring i samme øjeblik, der blev købt en flybillet.

Ændringen i lovgivningen har været meget omstridt og kritiseret af luftfartsselskaberne. Nogle luftfartsselskaber bl.a. lavprisflyselskabet Norwegian har således nægtet at lade sig registrere, hvorfor der i øjeblikket verserer en sag, hvor Norwegian har stævnet Rejsegarantifonden, der administrerer ordningen, mens fonden til gengæld har politianmeldt Norwegian.

En af “duksene i klassen“ er ifølge manges opfattelse Cimber Sterling, der allerede tidligt i januar måned sidste år gik i markedet for at fortælle, at man var det første selskab klar til at tilbyde dækningen, der koster private rejsende 20 kr. pr. strækning.

Men “duks i klassen“ er ikke det udtryk, som direktør Lars Thykier fra Danmarks Rejsebureau Forening vil bruge om den fremgangsmåde, som Cimber Sterling har valgt i synliggørelsen af konkursforsikringen for forbrugerne.

Lars Thykier har opfattelsen af, at Cimber Sterling har skjult konkursforsikringen for forbrugerne. Den tilbydes nemlig på det sidste booking-billede på hjemmesiden sammen med sædevalg og bagage. Men overskriften på tilvalget hedder “Diverse“, og det man kan købe er “Dækning i.h.t. Lov nr. 518 af 2009“. Her er der på forhånd afkrydset valgmuligheden: “Dette er en privatrejse, jeg ønsker ikke dækning,“ hvilket DRF-direktøren opfatter juridisk som en passiv accept af fravalget.

Dermed har Cimber Sterling ifølge DRF-direktøren maskeret ydelsen og på forhånd fravalgt denne på vegne af forbrugeren uden at denne reelt har fået tilbudt at købe konkursforsikringen. Ved endelig bekræftelse af billetten får den rejsende nemlig en kvittering, hvoraf det automatisk fremgår, at man har “fravalgt konkursforsikring“ med mindre man selv aktivt har tilvalgt den.

“Jeg har kontaktet Cimber Sterling og gjort opmærksom på forholdet, men det er endnu ikke blevet rettet. Jeg synes simpelthen, at det er for groft, og det klæder bestemt ikke selskabet,“ siger Lars Thykier til CHECK-IN.dk.

Lars Thykier ønsker ikke at gætte på Cimber Sterlings motiver til angiveligt at forsøge at gemme konkursforsikringen væk i bestillingsbilledet. Det er dog almindelig kendt, at luftfartsselskaberne skal stille en bankgaranti eller alternative deponere statsobligationer overfor Rejsegarantifonden. Garantistillelsen øges automatisk i takt med, at antallet af tilvalgte konkursforsikringer på de solgte rejser.

Hos Cimber Sterling melder man hus forbi. ”Det ville være klædeligt, hvis Lars Thykier i sin rolle som bestyrelsesmedlem i Rejsegarantifonden, der håndterer konkursforsikringen, i stedet koncentrerer sin energi om, de selskaber, der bryder loven frem for de selskaber, der overholder den,” siger administrerende direktør Jacob Krogsgaard fra Cimber Sterling til CHECK-IN.dk. ”Vores konkursforsikring ligger på et naturligt sted i bookingflowet – nemlig, når der skal købes tillægsydelser – og det er lige præcis, hvad konkursforsikringen er.”

Foto: Direktør Lars Thykier fra Danmarks Rejsebureau Foreningmener, at Cimber Sterling uretmæssigt skjuler den valgfri konkursforsikring.