Dropper to-personers regel

Det er ikke længere et krav, at der altid skal være to personer i cockpittet hos Lufthansa, Swiss, Austrian og Eurowings.

Få dage efter at et Airbus A320-fly fra tyske Germanwings den 25. marts 2015 var styrtet ned i de franske alper undervejs fra Barcelona til Düsseldorf, stod det klart, at styrtet var forårsaget af, at styrmanden havde låst sig selv inde i cockpittet og brugt flyet til at begå selvmord – samt tage 149 uskyldige mennesker med sig i døden.

Den tragiske hændelse fik straks mange flyselskaber over hele verden til at indføre en regel om, at der altid skal være to personer i cockpittet. Går kaptajnen eller styrmanden på toilettet, skal et medlem af kabinepersonalet opholde sig i cockpittet imens. Nogle flyselskaber havde allerede den regel, mens andre skyndte sig at indføre den.

Nu har en række selskaber i Lufthansa Gruppen droppet reglen med virkning fra i går. Et af de selskaber er Eurowings, som i oktober 2015 fusionerede med netop Germanwings. De andre selskaber er Lufthansa, Austrian Airlines og Swiss. Hos Austrian vil reglen dog stadig gælde ombord på selskabets Bombardier Dash8-Q400 turbopropfly.

Afskaffe reglen igen
Afskaffelsen af reglen om to personer i cockpittet kommer efter en grundig gennemgang af sikkerheden i forbindelse med bemandningen af cockpittene hos Lufthansa-selskaberne.

De europæiske luftfartssikkerhedsmyndigheder, European Aviation Safety Agency (EASA), har opstillet en række krav, som flyselskaberne skal leve op til, hvis de ønsker at afskaffe reglen igen. Lufthansa-selskaberne mener, at de lever op til kravene.

For det første handler det om, at flyselskaberne har de fornødne processer til at vurdere piloternes psyke. For det andet skal selskaberne sikre piloterne ordentlige og trygge ansættelsesvilkår. For det tredje skal piloterne have nem adgang til hvilken som helst psykologisk støtte de måtte have behov for. Og endelig skal flyselskaberne udvise en evne til at minimere de psykologiske og sociale risici, som piloterne kan blive udsat for. Det kan eksempelvis være risikoen for at miste flycertifikatet.

Nye udfordringer
EASA gennemførte i starten af 2016 en stor spørgeundersøgelse, hvor knap 3.800 myndigheder, organisationer, flyselskaber og enkeltpersoner fra 56 lande piloter blev spurgt om deres holdning til anbefalingerne om, at der altid skal være to personer i cockpittet. Anbefalinger, som EASA kom med umiddelbart efter Germanwings-ulykken.

EASA ville gerne vide, om der opstår nye sikkerhedsudfordringer, når der stilles krav om, at der altid skal være to personer i cockpittet. Har kabinepersonalet for meget at lave til også at tage ophold i cockpittet, når en af piloterne er på toilettet? Og bør det være et lovkrav, at der altid skal være to personer i cockpittet? Det var nogle af de spørgsmål, som EASA ville have det flyvende personale og andres holdning til.

Undersøgelsen viste ret klart, at det bestemt ikke er nok til at adressere de risici, der er forbundet med at et besætningsmedlem forlader cockpittet. 82 procent af de knap 3.800 respondenter var enten uenige eller meget uenige i at det er en tilstrækkelig foranstaltning. Hovedparten af respondenterne pegede på, at det har en negativ indflydelse på sikkerheden og introducerer nye sikkerhedsrisici. Det vurderedes også til at være ineffektivt og et pr-stunt.

Mange respondenter pegede i stedet på, at der er brug for forebyggelse. Det kan for eksempel være ved at flyvelæger bliver mere opmærksomme på psykiske lidelser.
Et stort flertal af deltagerne i undersøgelsen mente ikke, at det bør være et lovkrav fremover, at der altid er to personer i cockpittet. Det skaber nye sikkerhedsrisici og passer ikke til det problem, som det forsøger at løse.

Inkludere narkotikascreening
EASA foreslog i august sidste år, at den indledende og tilbagevendende helbredsundersøgelse af piloter skal styrkes ved at inkludere narkotika- og alkoholscreening, en omfattende mental sundhedsvurdering samt forbedret lægelig opfølgning i tilfælde af at piloten har en familiehistorie med psykiatriske lidelser.

Desuden skal kvaliteten af de flyvemedicinske undersøgelser øges ved at forbedre uddannelse, tilsyn og evaluering af flyvelæger. Og endelig så vil EASA forhindre forsøg på bedrageri ved at kræve, at alle flyvemedicinske centre indberetter alle ufuldstændige lægelige vurderinger til den kompetente nationale myndighed.

 

 

Relaterede artikler:

EASA vil revurdere to persons-anbefaling

Skærpede medicinske krav til piloter

Rundspørge om ‘to personer i cockpittet’ -anbefaling

Seks anbefalinger efter Germanwings-styrt

EU vil registrere piloters lægejournaler

Germanwings-fly styrtet ned over Alperne