DSB: ‘Vi tager kampen op med Cimber Sterling!’

Ved køreplanskiftet den 12. december kan DSB tilbyde InterCity-tog mellem Østerport og Flensburg hver anden time. DSB forventer at sælge 100.000 flere billetter årligt og kan tilbyde timedrift på InterCity-tog for alle kunder i området mellem Vamdrup og Tinglev, hvilket forventes at presse Cimber Sterling.

Sidst på åretvil DSB tilbyde InterCity-togdrift hver anden time mellem Østerport Station og Flensburg. De tyske trafikmyndigheder i Slesvig-Holsten, LVS har netop indgået aftalen med DSB, der sikrer de nye forbindelser fra 12. december 2010 i forbindelse med køreplanskiftet.

Det betyder bl.a., at kunderne i det sydlige Jylland får bedre forbindelser til Hamburg, Berlin og resten af Europa.

Men ikke mindst betyder det, at kunder i området mellem Vamdrup og Tinglev i det sydlige Jylland får timedrift på InterCity-tog. Det vil ifølge DSB skabe øget konkurrence til Cimber Sterling.

“Vi har allerede nogen attraktive Orange-tilbud, og når vi med ét slag øger afgangsfrekvensen til 16-17 afgange dagligt, kan vi for alvor tage kampen op med Cimber Sterling i indenrigstrafikken,“ siger administrerende direktør Søren Eriksen fra DSB.

DSB oplyser, at transporttiden mellem Østerport og Flensburg vil være 3 timer og 33 minutter med InterCity-tog mod de nuværende 3 timer og 56 minutter. Der bliver således skåret ca. en halv time af rejsetiden.

Prisen for en togbillet vil være ca. 340kr. pr. enkeltrejse. “Orange“ billetter kan dog på udvalgte afgange købes helt ned til en pris af 79 kr. pr. vej, men vil typisk ligge på ca. 150 kr. for en enkeltbillet på de fleste afgange.

Boarding.dk har forgæves forsøgt at indhente en kommentar fra Cimber Sterling til det nye initiativ fra DSB.