Modeshow og brit pop-musik var på programmet, da easyJet tirsdag fejrede sin 20 års fødselsdag. En produktnyhed blev det også til.
(LUTON) Pulp’s store 1995-hit “Disco 2000“ med omkvædet “… let’s all meet up in the year 2000“ drønede ud af højtalerne i en spartansk hangar i London Luton-lufthavnen tirsdag formiddag, da easyJet havde inviteret mere end 500 samarbejdspartnere og journalister til det britiske lavprisselskabs 20 års fødselsdag. Og hvad var mere naturligt end at åbne med en af de store ørehængere fra selskabets fødselsår.
Da musikken havde fadet ud, gik easyJet’s nuværende topchef, Carolyn McCall, til talerstolen for at skyde festen i gang og byde velkommen. Men først blev der sendt en tanke til de omkomne på det russiske MetroJet-fly, der styrtede ned i Sinai-ørkenen for halvanden uge siden, ligesom McCall gav en opdatering på den evakuering af britiske statsborgere fra Sharm El Sheikh, som easyJet har været i gang med i en lille uge. På søndag regner man med at have alle selskabets passagerer vel hjemme igen.
Rød kasket og stort smil
Og så kunne festen starte med en fortælling om selskabets udvikling. En fortælling, der startede med et tv-indslag fra den 10. november 1995, hvor stifteren Stelios Haji-Ioannou – i en yngre og betydeligt slankere udgave end i dag – med rød kasket og stort smil bød passagererne velkommen ombord på easyJets første flyvning fra London Luton til Glasgow i Skotland.
Medarbejderen, der checkede den første passager ind og piloten, der på en regnvåd morgen fløj det første fly, var også fundet frem til lejligheden.
Siden hen gik det slag i slag. Året efter åbnede man de tre første udenrigsruter til Amsterdam, Nice og Barcelona. I det 10. leveår rundede man 100 fly og i dag er easyJet Storbritanniens største flyselskab med 68 mio. passagerer, 27 baser, mere end 220 fly og ruter til destinationer i 31 primært europæiske lande.
Ned ad catwalken
Efter en powerpoint-præsentation af selskabets bedrifter var det igen tid til britisk popmusik. Denne gang var det pigegruppen Spice Girls’ debutsingle “Wannabe“ fra 1996, der akkompagnerede et modeshow på den catwalk, som var lavet fra scenen ned gennem hangaren. Et modeshow, hvor fortrinsvis unge easyJet-medarbejdere viste de uniformer frem, som personalet havde båret gennem årene.
Nogle af de kønneste stewardesser og stewarder fulgte efter med en fremvisning af den nye uniform, som easyJet’s kabinepersonale får til foråret.
Ingen loungeadgang
Carolyn McCall havde også en produktnyhed med som en fødselsdagsgave til de passagerer, der rejser mest med selskabet. Og kun til dem. EasyJet lancerer nemlig et loyalitetsprogram, som passagerer, der flyver med selskabet mindst 20 gange om året, bliver invitereret til at blive en del af. Et program, hvor de flittigt rejsende nemt og gebyrfrit kan ombooke, ændre billetter og navne på billetterne, ligesom man har sit eget kundeservicecenter.
Det nye loyalitetsprogram hedder Flight Club – ikke at forveksle med filmklassikeren Fight Club fra 1999. Programmet indebærer ikke adgang til lounges. Ganske enkelt fordi det er så nemt og smidigt at flyve med easyJet, at passagererne ikke behøver at sidde i en lounge og sippe hvidvin, lød salgstalen fra Carolyn McCall.
Særlig bemaling
Hangaren, som dannede rammen om eventet, er stadig i brug. Og gemt bag et stort sort tæppe holdt easyJets nyeste Airbus A320-fly da også parkeret. Et fælles tryk af McCall og Stelios på en stor orange knap fik tæppet til at gå ned og afsløre flyet, der har fået en helt særlig fødselsdagsbemaling. Tusindvis af små billeder fra op mod 100.000 easyJet’s rejser med selskabet de sidste 20 år havde fået plads på den bagerste del af flykroppen.
Stelios Haji-Ioannou er ikke længere med i ledelsen af selskabet, men ejer stadig 35 procent af selskabet og rettighederne til easyJet-navnet.