SAS blev i mandags idømt endnu en kartelbøde. Bøden blev givet af de schweiziske konkurrencemyndigheder og er på 575.000 kroner. Af principielle årsager har SAS besluttet at anke dommen.
Siden SAS i sommeren 2001 af EU-Kommissionen blev dømt til at betale en rekordstor bøde på 291 mio. kroner som følge af et ulovligt markedsdelingssamarbejde med Maersk Air, har det skandinaviske flyselskab haft en række sager kørende om påståede ulovlige kartelaftaler.
Siden 2006 har konkurrencemyndigheder i USA og EU efterforsket en sag, hvor der angiveligt skulle være indgået ulovlige prisaftaler på fragtområdet mellem 12 forskellige flyselskaber. SAS er et af disse selskaber.
I sidste uge besluttede de schweiziske myndigheder, COMCO, at udstede bøder for samlet 11 mio. schweiziske franc, eller godt 67 mio. danske kroner. Heraf fik SAS en bøde på 95.000 schweiziske franc svarende til 575.000 kroner.
Bøderne blev givet på baggrund af aftaler om ulovlige fragtrater, brændstoftillæg, krigsrisikotillæg samt toldtillæg.
“Afgørelsen er en del af en stor global flyfragtundersøgelse, som har pågået siden 2006, og som involverer mange aktører indenfor luftfarten.Vi mener, at afgørelsen er forkert, og på trods af at bødestørrelsen er relativt begrænset, er sagen principiel vigtig, og vi vil derfor anke,“ siger Trine Kromann-Mikkelsen, pressechef i SAS i Danmark til CHECK-IN.dk.
EU-dom og civile søgsmål
Anken skal også ses på baggrund af de mange myndighedsafgørelser samt civile søgsmål, der verserer omkring fragtkartellet.
I 2008 accepterede SAS på vegne af SAS Cargo Group en bøde på 250 mio. kroner for overtrædelse af den amerikanske konkurrencelovgivning.
Da EU-Kommissionen et par år senere i 2010 traf sin afgørelse i samme, blev bødeforlægget på 70,2 mio. euro, hvilket dengang svarede til 520 mio. danske kroner. SAS ankede dommen, og der er endnu ikke taget stilling til anken, således at der kan ligge en regning på en halv milliard kroner, som SAS vil skulle betale på et senere tidspunkt, hvis anken ikke bliver taget til følge.
Men her slutter det ikke. For udover myndighedsafgørelserne verserer der også forskellige civile søgsmål, hvor fragtkunder har stævnet SAS, idet de pågældende kunder mener at have lidt tab som følge af priskartellet. I øjeblikket er der sager i gang ved domstole i Storbritannien, Holland og Norge, hvor SAS i værste fald vil kunne risikere at skulle betale erstatning til fragtkunderne.
Udover SAS deltog følgende flyselskaber i det ulovlige priskartel: Air France-KLM, American Airlines, Atlas Air Worldwide, British Airways, Cathay Pacific, Cargolux, Japan Airlines, Korean Air Lines, United Continental Holdings og Singapore Airlines. Herudover deltog Lufthansa og Swiss også i priskartellet, men selskaberne er gået fri for straf, idet det Lufthansa Gruppen som “whistleblower“ valgt at anmelde det ulovlige samarbejde til myndighederne.