Det særlige Airbus A320-fly fra Lufthansa. (Foto: Lufthansa Group | PR)

Lufthansa fører EU-valgkamp i luften

Fire af selskaberne i Lufthansa-koncernen vil hver sende et særligt fly på vingerne. De skal fungere som ambassadører for et samlet EU frem mod Europa-Parlamentsvalget, lyder det.

Herhjemme fylder det sjældent lige så meget som et valg til Folketinget, når landets kommende repræsentanter i EU skal udpeges. I begyndelsen af juni skal vælgere på tværs af unionen dog atter til stemmeurnerne, da der er valg til Europa-Parlamentet.

Nu oplyser Lufthansa Group, at den tyske luftfartskoncern har valgt, at man vil medvirke til at skabe øget synlighed omkring det kommende parlamentsvalg. Det sker under det fælles motto ’Tag stilling – og styrk demokratiet’.

Konkret vil det betyde, at fire af koncernens selskaber hver vil sende et Airbus A320-fly på vingerne, der har fået et særligt livery, som – ifølge Lufthansa Group – har til formål at vise støtte til det europæiske projekt.

Det nye udseende på de fire adskiller sig fra den sædvanlige ved, at de har fået skrevet ’Yes to Europe’ (Ja til Europa, red.) med folie på siden af skroget, ligesom A320’erne også er blevet udsmykket med den cirkel af 12 guldstjerne, der er kendt fra europaflaget.

Er tænkt som ambassadører
De første to fly, der sendes i luften med den nye bemaling, er en del af flåden hos Lufthansa og Eurowings. De vil foretage de første flyvninger i denne uge. I kommende uge er det to fly fra henholdsvis Austrian Airlines og Brussels Airlines, der vil indgå i driften.

Den 13. maj mødes alle de fire fly desuden i Brussels Airport (BRU), fortæller Lufthansa Group, der samtidig tilføjer, at meningen med tiltaget er, at budskabet om et samlet EU skal deles i 10 kilometers højde på tværs af kontinentet frem mod valget.

”Fra denne uge og frem vil flere fly fra Lufthansa Group flyve over deres europæiske hjem med det tydelige budskab ’Yes to Europe’. I alt fire Airbus A320 vil fungere som ambassadører for den europæiske idé kort før valget til Europa-Parlamentet.”

Har gjort det før
Det er ikke første gang, at Lufthansa Group har brugt siden af koncernens fly til at udtrykke en holdning. Noget lignende skete i forbindelse med det seneste parlamentsvalg i 2019. Her var det ligeledes et A320-fly, der dog blev bemalet med sloganet ’SayYesToEurope’ (sig ja til Europa, red.).

Ved det meget omdiskuterede VM i fodbold, der fandt sted i Qatar henimod slutningen af 2022, folierede koncernen desuden et Airbus A330-300 fra Lufthansa med henblik på at hylde mangfoldighed.

Flyet, som bærer registreringen D-AIKQ, havde derfor ’Diversity Wins’ (mangfoldighed vinder, red.) stående ned langs det øverste af flyskroget, mens der på den underste del af skroget var afbilledet en række personer af forskellige racer og køn.

Det såkaldte diversitetsfly blev blandt andet benyttet til at flyve det tyske fodboldlandshold på VM-træningslejr i det til Muscat i Oman.


Relaterede artikler:

Det er snart Allegris-tid hos Lufthansa

Lufthansa opfører besøgscenter med historiske fly

Lufthansa sender diversitetsfly på vingerne