Hans Airways er navnet på endnu et nyt, opportunistisk flyselskab fra Storbritannien. Selskabet vil fra efteråret 2021 fokusere på ruter til det indiske marked med Airbus A330.
Selv om coronakrisen stadig kradser i luftfartsbranchen, dukker der løbende nye flyselskaber op rundt omkring.
I Storbritannien planlægger det nye lavprisflyselskab flypop at indlede operationer i efteråret 2021, og der vil være fokus på flyvninger mellem britiske og indiske lufthavne. Flypop ser dog ud til at få en konkurrent.
Der er tale om Hans Airways, som også er i gang med at forberede en opstart. Det britiske lavprisflyselskab har netop afsluttet anden runde med at hente kapital, oplyser det på LinkedIn. Hans Airways har – nøjagtig som flypop – fokus på at tilbyde langdistanceflyvninger fra Storbritannien til underservicerede destinationer i Indien.
Planen er at komme i luften i det tidlige efterår 2021. Håbet er, at efterspørgslen til den tid er på et niveau, hvor det kan svare sig at tilbyde flyvninger. ’Mens coronapandemien har forsinket opstarten på flyvninger, er der rigelig dokumentation for en betydelig stigende efterspørgsel, når det igen er muligt at rejse,’ konstaterer Hans Airways.
Arbejder på driftstilladelse og A330-fly
Luftfartsmediet ch-aviation har selv talt med Hans Airways, og det tyder således på, at det nye lavprisflyselskab mener det seriøst, selv om projektet kan virke en anelse urealistisk. Administrerende direktør i Hans Airways, Satnam Singh Saini, har over for ch-aviation fortalt, at selskabet 31. marts 2020 ansøgte om en driftstilladelse (AOC, red.) til at operere i Europa, Mellemøsten og Indien.
’Vores flyoperations- og sikkerhedsteam arbejder meget tæt sammen med de britiske luftfartsmyndigheder (CAA) om AOC-processen. Alle de krævede driftsmanualer er blevet skrevet og formelt sendt til de britiske myndigheder, og vi er i de sidste faser for at få godkendt disse dokumenter,’ forsikrer Hans Airways på LinkedIn.
Hans Airways vil satse på at operere med to Airbus A330 – formentlig på leasingkontrakt. Ledelsen i flyselskabet skal være helt på plads, og der er masser af erfaring at trække på, oplyser Hans Airways. Én af rådgiverne er Peter Malanik, der er tidligere driftsdirektør hos Austrian Airlines og nuværende præsident for Austrian Aviation Association. Den indiske direktør, Satnam Singh Saini, har erfaring med charteroperationer hos blandt andet Monarch Airlines.
Flypop satser også på A330 og Indien
Hans Airways er helt tydeligt opsatte på at komme i gang, når det lader sig gøre. ’Som et nyt flyselskab er vi ikke hindret af ældre forpligtelser og klar til at tage imod efterspørgslen, så snart markedet vender tilbage,’ skriver selskabet på LinkedIn. Herudover har Hans Airways også lanceret en hjemmeside, hvor byerne London, Birmingham, Milano og Paris bliver omtalt i sektionen for destinationer.
Tiden vil vise, hvorvidt projektet holder vand, og om der i løbet af efteråret 2021 letter et fly fra Hans Airways fra en britisk lufthavn. Indtil videre har selskabet illustreret sine fly hvide med blå og orange farve på halen, mens der er en slags node på motorer og forrest på flyet.
Som nævnt indledningsvis vil Hans Airways få konkurrence fra flypop, der altså har slået sig ind på samme opportunistiske sti. Flypop har leaset flere Airbus A330-300 fra det irske flyleasingselskab Avalon, og selskabet er derfor klar til at indsende ansøgning om driftstilladelse til de britiske luftfartsmyndigheder, lyder det.
Flypop forventer at komme på vingerne i oktober i år, og i første omgang er planen at operere fra London Stansted til Amritsar i det nordlige Indien. Senere vil flere indiske destinationer og en destination i Bangladesh blive tilføjet.
Relaterede artikler:
Flypop leaser A330 til opstart i efteråret