Endnu flere lavprisflyselskaber hos Amadeus

Verdens førende Global Distribution System (GDS), Amadeus, øger sin andel blandt lavprisflyselskaber. I 2011 er der indgået nye aftaler med 9 lavprisflyselskaber, der giver rejsebureauerne adgang til yderligere 74 millioner sæder. Gevinsten for selskaberne er større indtægt per solgt billet.

En af verdens førende leverandører af marketing, distribution og IT-service til rejsebranchen, Amadeus, får nu endnu flere lavprisflyselskaber i sin portefølje.

Amadeus med hovedkontor i Madrid er det førende Global Distribution System (GDS) og behandlede sidste år mere end 850 millionerrejsereservationer på vegne af kunderne blandtluftfartselskaber, rejsebureauer og hoteller.

Og nu har Amadeus annonceret yderligere i alt 9 distributionsaftaler med lavprisflyselskaber i 2011. Detgiver rejsebureauerne adgang til priser og reservationer blandt de mere end 74 millioner sæder, som årligt sælges af disse ni luftfartsselskaber.

De nye aftaler er indgået af Amadeus med Air Arabia,Air Mediterranee, flydubai, Porter Airlines og Vision Airlines, og billetter hos disse luftfartsselskaber kan nu bookes af de rejsebureauer, der anvender systemerne fra Amadeus.

Andre aftaler er indgået med nordamerikanske Frontier Airlines, tyskeairberlin og Germanwings samt det norske lavprisflyselskab Norwegian Air Shuttle.

“Vi er dedikeret til at give Amadeus-kunderne i form af rejsebureauerne adgang til det mest omfattende udvalg af priser og billetter,“ siger David Doctor, der er Director Airline and Travel Agency Distribution hosAmadeus.

Aftalerne med Amadeus skal give lavprisflyselskaberne adgang til et nyt segment, hvor billetpriserne er højere.Ifølge Amadeus erden gennemsnitlige billetindtægtsåledes 66 % højere i gennemsnit ved bestillinger via rejsebureauerne end det er ved salg af billetterne gennem luftfartsselskaberne egne hjemmesider.

“Jo lettere det er for rejsebureauerne at få adgang til lavprisflyselskabernes udbud, jo flere bookinger vil det pågældende lavprisflyselskab tiltrække,“ vurder David Doctorog ser dermed en mulighed for lavprisflyselskaberne til at øge deres indtægter.

Antallet af bookinger til lavprisflyselskaberne via Amadeus steg med 21 % i første halvår af 2011, og Amadeus tilbyder nu adgang til bestillinger hos næsten 70 lavprisflyselskaber, herunder AirAsia, easyJet, Virgin America and WestJet.