ETS-kvotekrig kan koste kinesisk ordre på Airbus A380-fly

EU´s enegang omkring CO2-kvoter risikerer nu direkte at ramme den europæiske flyproducent Airbus. Det kinesiske Hong Kong Airlines overvejer at annullere sin ordre på 10 Airbus A380-fly. Dermed står Airbus til at miste en ordre på over 21 milliarder kroner.

Fronterne trækkes endnu hårdere op.

Selvom det endnu kun er en krig på ord, fortsætter EU´s enegang omkring CO2-kvoter med at skabe modstand, og det kan nu betyde, at den europæiske flyproducent Airbus rammes direkte.

Ifølge lokale medier overvejerluftfartsselskabet Hong Kong Airlines nemlig at annullere en ordre på 10 Airbus A380 fly.

Hong Kong Airlines vil angiveligtannullere ordren i utilfredshed med EU´s omdiskuterede CO2-kvotesystem, og det understreger de stigende spændinger mellem EU og Kina i sagen.

“Vi kan ikke gøre noget, der er imod vores lands interesser,“ siger topchefen hos Hong Kong Airlines, Yang Jianhong, ifølge avisen South China Morning Post.

Hong Kong Airlines blev etableret i 2006 og indgår i koncernen Hong Kong Airlines Holding, der har det kinesiske Hainan Airlines som en af sine største aktionærer.

Hong Kong Airlines opererer fast rutefart til otte byer i Kina samt andre dele af Asien og Europa, herunder Indonesien, Japan, Singapore, Thailand, Vietnam og Rusland.

Ordren på de 10 Airbus A380-fly har en værdi af $3,8 milliarder eller godt 21 milliarder danske kroner, og annulleres ordren vil det altså få direkte konsekvens for den europæiske flyproducent.

Stigende utilfredshed

Oprindeligt skulle ordren på Airbus A380-flyene allerede have været offentiggjort på Paris Airshow i juni sidste år, men der blev ordren trukket tilbage i utilfredshed med den europæsike enegang og først bekræftet måneder senere. Og nu truer Hong Kong Airlines altså med helt at annullere den.

I sidste måned forbød Kina formelt landets luftfartsselskaber at deltage i det europæiske emissions trading scheme (ETS) fordi det ifølge de kinesiske myndigheder er i strid med gældende internationale regler.

Kina har samtidig truet med at standse fremtidige ordrer hos Airbus.

Alle flyselskaber, der flyver inden for eller til og fra Europa, har siden 1. januar fået tildelt en mængde gratis CO2-kvoter som dækker en vis procentdel af selskabernes behov. De resterende kvoter skal erhverves på de internationale kvotebørser.

Koalition har optrappet kvotekrigen

I slutningen af februar besluttede en international koalition af 26 lande med USA, Kina og Indien i spidsen at optrappe CO2-kvotekrigen med EU. I værste fald risikerer flytrafikken mellem Europa og Asien at blive lammet, og europæiske flyselskaber kan blive mødt med særlige strafafgifter i lande uden for EU.

Koalitionen blev enig om, at det nu står hvert af de 26 lande frit for at indføre de sanktioner mod europæiske flyselskaber, som landene måtte have lyst til, herunder en særlig strafafgift rettet mod europæiske flyselskaber.

EU-kommissionen har afvist at give efter for den internationale pressiontrusler: ”Europa vil implementere systemet med vanskeligheder, med konflikter, med retssager og hvad det ellers vil kræve. Systemet bliver sat op,” understregede EU’s transportkommissær Siim Kallas i februar.

FN’s luftfartsorganisation, ICAO, der tæller 191 lande, har siden 2010 arbejdet på at finde en fælles international løsning, der skal være med til at nedbringe luftfartsbranchens CO2-udledning, men det forslag ventes først klar i slutningen af 2013.