SAS Ground Handling opererer i Oslo, Stockholm og København. (Foto: SAS | PR)

EU foreslår regulering af ground handling

EASA er kommet med et udspil til at lave en regulering af ground handling på tværs af alle EU-lufthavne for at øge sikkerheden og sammenhængen i arbejdet før og efter en flyvning.

Fremtiden for ground handling i EU kan meget vel tage udgangspunkt fra et fælles sæt spilleregler.

Det Europæiske Luftfartssikkerhedsagentur, EASA, der er en del af EU, har nemlig udsendt det første forslag nogensinde omkring regulering af ground handling i alle EU-lufthavne. Dette som led i at øge den almene sikkerhed, cybersikkerheden samt at skabe sammenhæng i de handlinger, der sker på jorden før og efter en flyvning.

En sådan forordning vil berøre cirka 300.000 ansatte i den europæiske ground handling-industri, der er en af de største grupper af ansatte i luftfarten.

Udfylder et vigtigt hul
Ground handling omfatter enhver aktivitet, der sker på jorden i forberedelsen af et fly og dets passagerer til enten afgang eller ankomst. Arbejdet omfatter lastning og losning af fly med fragt, post og bagage, boarding af passagerer og når de går fra borde, deicing, tankning samt sikring af flyet på jorden under turnaround, pushback og bugsering.

Ground handling har stort set indtil nu været selvreguleret, og oftest er arbejdet nedskrevet i aftaler mellem ground handling-selskaberne og de flyselskaber, de leverer tjenester til. Siden 1996 har der imidlertid været et EU-direktiv for ground handling.

”Luftfartssikkerheden begynder på jorden. Dette helt nye forslag udfylder et vigtigt hul i den overordnede regulering af luftfartsoperationer i EU, hvilket betyder, at vi nu vil have en ’ende-til-ende’-tilgang for at sikre luftfartssikkerhed og cybersikkerhed,” siger Luc Tytgat, der er fungerende administrerende direktør hos EASA.

”For passagerer og deres flyselskaber vil dette give øget sikkerhed for, at ground handling-operationer udføres sikkert og konsekvent i alle større lufthavne på tværs af EASA-medlemsstaterne.”

Forordning kan være klar sidst i 2024
Der lægges vægt på, at ground handling-selskaberne skal bruge mere tid på at styre deres operationer frem for administrativt arbejde. Som hidtil vil flyselskaberne have det overordnede ansvar for fly- og flyvesikkerhed.

Omfanget af ground handling er vokset i takt med, at den kommercielle luftfart er vokset, og dette altså uden en central regulering. Eksempelvis er de fleste af de køretøjer, der bevæger sig rundt på forpladsen i lufthavnene, en del af ground handlingen, hvor de kører med passagerer eller bagage og flytter på flytrapper. Dette resulterer ind imellem i, at fly bliver påkørt ved uheld.

Det forventes, at en forordning om ground handling kan blive offentliggjort i slutningen af 2024 eller i begyndelsen af 2025. Der foreslås en implementeringsperiode på tre år, efter forordningen er lagt frem.

 

Relaterede artikler:

EASA bekymret over sikkerhedsrisici i lufthavne

Overvejer atter salg af SAS Ground Handling

Lufthansa og Aviator udvider samarbejdet i Skandinavien