Eurowings vil fra 1. april etablere en base med tre A320 i den nye Berlin Brandenburg Airport. ”Andre forlader lufthavnen, men vi bliver her,” siger Lufthansa-datterselskabets direktør.
Berlin Brandenburg Airport (BER) åbnede 31. oktober sidste år, og den nye storlufthavn har fået en svær begyndelse som følge af coronapandemien.
Lufthansa-gruppens flyselskaber – herunder særligt Eurowings – satte sig straks tungt på den samlede, reducerede trafik og overhalede konkurrenter som lavprisflyselskaberne easyJet og Ryanair. Og nu får de to lavprisflyselskaber endnu mere konkurrence.
Eurowings har således annonceret, at det vil åbne en base i BER fra 1. april 2021, og der vil blive stationeret tre Airbus A320. Baseåbningen sker i kølvandet på, at flere konkurrenter har droslet drastisk ned på det tyske marked i forbindelse med coronakrisen.
”Andre forlader lufthavnen, men vi bliver her,” konstaterer Jens Bischof, administrerende direktør i Eurowings. Lufthansa-datterselskabet har haft over 1.000 afgange fra BER siden åbningen for fire og en halv måned siden.
Vil fokusere meget på feriedestinationer
I februar var hver tredje BER-afgang med et fly fra Eurowings, og Jens Bischof ser fortsat store muligheder fra Berlin.
”Berlin er og forbliver en absolut turistmagnet og en af de mest spændende metropoler i Europa – både kulturelt og historisk. Så det er kun logisk, at vi som Tysklands turistflyselskab nummer ét, udvider vores tilstedeværelse i hovedstaden ved at åbne vores egen base,” siger han.
Den nye Eurowings-base i BER vil skabe mere end 100 direkte job, hvormed flere piloter og kabineansatte kan vende tilbage til hovedstadens luftfart efter nogle hårde år.
”Eurowings planlægger tiden efter Corona og vælger BER. Det er et godt signal for turismen og økonomien i hovedstadsregionen,” siger Engelbert Lütke Daldrup, administrerende direktør i Flughafen Berlin Brandenburg (FBB).
Eurowings flyver i øjeblikket mindst tre gange dagligt fra BER til Köln, Düsseldorf og Stuttgart. Flyselskabet vil fremover også fokusere en stor del på feriedestinationer og vil eksempelvis operere til Mallorca, De Kanariske Øer, Grækenland, Østrig, Korsika, Kroatien og Egypten.
EasyJet bliver størst til sommer
I november sidste år stod flyselskaberne i Lufthansa Group for omkring 650 afgange og ankomster i BER ud af i alt 1.700. Lufthansa-gruppen blev dermed større end både easyJet og Ryanair, men det ser ikke ud til at fortsætte.
Det tyske luftfartsmedie Aerotelegraph har fået data- og analysevirksomheden OAG til at analysere det kommende sommertrafikprogram i BER. Det forventede antal udbudte sæder blev talt – med forbehold for ændringer som følge af coronapandemien. Og her ser det ud til, at Lufthansa-gruppen med Lufthansa, Austrian Airlines, SWISS, Brussels Airlines og Air Dolomiti vil blive overhalet i sommertrafikprogrammet for 2021.
26,7 procent af de udbudte sæder vil være fra easyJet, mens Lufthansa-selskaberne vil stå for 25 procent. Ryanair forventes at tilbyde 14,2 procent af det samlede antal udbudte sæder fra BER.
Lufthansa-gruppens flyselskaber vil afgå fra Pier North i BER, og der er dermed direkte adgang til flyene uden at skulle ud i bus. Området er i kort gåafstand fra Lufthansa Lounge og den nye Lufthansa WorldShop-butik.
Relaterede artikler:
Lufthansa har sat sig tungt på ny Berlin-lufthavn