Færre flyselskaber på EU´s sorte liste

EU har lempet restriktionerne over for flyselskaber fra Zambia, Indonesien og Iran. Men 216 flyselskaber fra 19 lande er stadig blacklistede.

EU-Kommissionen har revideret sin liste over flyselskaber, som har forbud mod at operere i Europa. En liste, som er en god rettesnor for at afgøre om et flyselskab er sikkert at flyve med eller ej.

Den reviderede liste indeholder navnene på 216 flyselskaber, som ikke må vise sig i Europa. Det er en markant forbedring i forhold til 2010, hvor næsten 300 selskaber havde forbud mod at vise sig i Europa.

For de 214 af de 216 aktuelle selskabers vedkommende skyldes det, at EU vurderer, at luftfartsmyndighederne i de 19 lande, som de 214 selskaber kommer fra, ikke er dygtige nok til at kontrollere selskaberne.

Det drejer sig om selskaber fra Afghanistan, Angola , Benin, Congo, Den demokratiske republik Congo, Djibouti, Ækvatorial Guinea, Eritrea, Gabon, Indonesien, Kazakhstan, Kirgisistan, Liberia, Libyen, Mozambique, Nepal, São Tomé og Príncipe, Sierra Leone og Sudan.

I Angola er TAAG Angola Airlines dog undtaget fra flyveforbuddet. Det samme gælder for Afrijet og Nouvelle Air Affaires SN2AG fra Gabon. Til gengæld er der begrænsninger på hvilke fly i selskabernes flåde de må bruge til og fra Europa. I Indonesien er syv flyselskaber undtaget fra flyveforbuddet. Det er en fremgang, i det Citilink, Lion Air og Batik Air har fået grønt lys til at måtte flyve i Europa. I Kazakhstan er Air Astana fritaget.

De sidste to flyselskaber med forbud er Iraqi Airways fra Irak og Blue Wing Airlines fra Surinam.

Boeing 747 ikke velkommen
Herudover må Air Koryo fra Nordkorea, Air Service Comorerne fra Comorerne samt Iran Air fra Iran fremover flyve til Europa med bestemte flytyper. For Iran Airs vedkommende er det kun selskabets Fokker 100 og Boeing 747-fly, der ikke er velkomne i Europa.

Alle flyselskaber fra Zambia samt Air Madagascar er fjernet fra den nye liste og må nu frit flyve til og fra Europa.

”Flysikkerhed er min topprioritet og opdateringen af listen illustrerer vores fortsatte bestræbelser på at tilbyde den højeste grad af sikkerhed i luften til de europæiske borgere. Jeg er glad for at sige, at efter syv års arbejde og omfattende europæisk teknisk bistand, er vi i stand til at fjerne alle zambiske luftfartsselskaber fra listen. Efter mit besøg i Iran i april blev en teknisk vurdering med succes gennemført i maj. Baseret på dette er jeg glad for at kunne meddele, at vi nu også i stand til at tillade de fleste fly fra Iran Air i det europæiske luftrum igen, siger EU-kommissær for transport Violeta Bulc.

Et forebyggende redskab
EU-kommissæren peger på, at listen kan motivere lande til at forbedre deres niveau af sikkerhed, for at de i sidste ende kan blive taget af listen. Derudover er listen et vigtigt forebyggende redskab, da det motiverer lande med sikkerhedsproblemer til at handle på dem før et forbud bliver nødvendigt.

Desuden arbejder de europæiske luftfartssikkerhedsmyndigheder sammen med partnerlande rundt om i verden for at løfte sikkerhedsniveauet, forbedre sikkerhedseftersyn og styrke de enkelte landes ekspertise. Det er blandt andet tilfældet i en række afrikanske lande syd for Sahara.

 

Relaterede artikler:

Irakere på EU’s sorte liste

Nemmere at finde sortlistede-selskaber

Filippinere velkomne i Europa igen

Næsten 300 flyselskaber på ‘den sorte liste’