Finnair Airbus A350-900 i det særlige livery, der hylder Mumitroldene. (Foto: Finnair | PR)

Finnair er tæt på millionen

I alt 960.400 passagerer rejste med Finnair i maj, og dermed er selskabet atter tæt på en million passagerer om måneden. Man mangler dog stadig halvdelen af Asien-passagererne.

Passagertallet hos Finnair fortsætter med at stige på bagkanten af COVID-19 og trods det aktuelt lukkede russiske luftrum, der forhindrer Finnair i at flyve med samme kapacitet som tidligere til Asien.

I maj var der således 23,4 procent flere passagerer i flyene sammenlignet med samme måned sidste år. I alt blev der registreret 960.400 passagerer, og dermed er Finnair ved at være tæt på en million passagerer, som man ikke har været oppe på siden COVID-19. Det var lige ved og næsten i juli sidste år, da 999.600 passagerer fløj med det finske Oneworld-selskab.

Det er stadig Asien-trafikken, der halter efter, idet der i maj var 101.700 passagerer på Asien-ruterne mod 216.000 i maj 2019, hvilket var før coronapandemien og krigen i Ukraine.

Nye markeder kan ikke opveje tilbagegang
Selvom Finnair i stedet for Asien har vendt blikket mod markederne i Mellemøsten og Nordamerika, kan det langtfra opveje nedgangen i Asien-trafikken. Til og fra Nordamerika var der i maj 37.600 passagerer, og det var 17,9 procent færre end de 45.800, der rejste til samme område i 2019. 

Til gengæld var der 33.800 passagerer på ruterne til Mellemøsten, der primært er flyvningerne til Doha fra Helsinki, Stockholm og København i samarbejde med Qatar Airways.

Indenrigsmarkedet er også faldet helt sammen efter COVID-19. I maj 2019 var der 181.700 indenrigspassagerer, mens der i årets maj var 114.200 rejsende på indenrigsruterne. Det svarer til et fald på 37,1 procent, hvilket blandt andet skyldes, at Finnair fra den 1. maj lukkede indenrigsruterne til Tampere og Turku, der i stedet blev erstattet med busser.

Flere passagerer i hvert fly
Samlet udbød Finnair i maj en kapacitet, der var 20,4 procent højere end sidste år, og salget løftede sig 44,1 procent, hvormed markedet har taget godt imod kapacitetsøgningen.

Belægningen steg således med 12,2 procentpoint til 74,0 procent, hvilket dog stadig er lavere end niveauet før COVID-19, hvor Finnair i maj 2019 solgte 79,8 procent af den udbudte kapacitet på flyene.

I maj landede punktligheden på 86,5 procent. Finnair oplyser ikke tal for regulariteten, der udtrykker, hvor mange af de planlagte flyvninger, der blev gennemført.

 

Relaterede artikler:

Finnair skal på vingerne i Australien

Finnair: Mindre Asien-fokus efter slut på Ukrainekrig

Finnair lukker indenrigsruter til de største byer