Finnair A350-900 winglet. (Foto: Finnair)

Finnair øger sparekrav med 75 procent

Finnair offentliggjorde onsdag et negativt kvartalsresultat på næsten 1,4 milliarder kroner, og selskabet øger nu sparekravet med 75 procent til over en milliard kroner inden 2022.

Da Finnair i slutningen af juli præsenterede resultatet for andet kvartal af 2020, var koncernchef Topi Manner ikke særligt optimistisk for den fremtidige udvikling. “Tredje kvartal bliver ikke bedre,” sagde han. 

Den finske koncernchef fik ret, for da Finnair onsdag præsenterede kvartsrapporten for tredje kvartal, var driftsunderskuddet steget til 183,1 millioner euro, hvilket svarer til 1,36 milliarder kroner. Det var primært på baggrund af en omsætningstilbagegang på 88,7 procent som følge af COVID-19-pandemien og de deraf følgende rejserestriktoner.

Bedre så det ikke ud for årets første ni måneder, hvor driftsunderskuddet nåede op på 449,9 millioner euro, der omregnet til danske kroner svarer til 3,35 milliarder kroner.

“Pandemien påvirkede fortsat Finnair stærkt i tredje kvartal. Rejserestriktioner, som er særligt strenge i Finland, tvang os til at afvige fra vores planer, og vi fortsatte med at drive et begrænset netværk i hele kvartalet. Dette afspejles i vores passagerantal, omsætning og resultat,” forklarer Topi Manner i en pressemeddelelse.

Besparelser i alle dele af virksomheden
På baggrund af den fortsat negative udvikling samt udsigten til et meget konkurrencepræget marked efter pandemiens afslutning, har Finnair valgt at lede efter flere besparelsesmuligheder for at få sænket omkostningerne.

I slutningen af maj annoncerede Finnair, at man ville forsøge at identificere permanente årlige besparelser på 80 millioner euro (595 millioner kroner) inden udgangen af 2022, og i slutningen af august blev dette hævet til 100 millioner euro (745 millioner kroner).

Men det er ikke længere nok, for nu går Finnair-ledelsen efter en årlig besparelse på 140 millioner euro (1,04 milliarder kroner), hvorefter sparekravet i løbet af få måneder er vokset med 75 procent.

Finnair vil gennemgå alle dele af virksomheden for at finde de nødvendige besparelser. Man vil kigge på fast ejendom, leasing af fly, IT, salgs- og distributions- og administrationsomkostninger samt aflønningsstrukturer. Herudover vil man genforhandle leverandør- og partneraftaler samt øge digitalisering og automatisering for at gøre virksomheden mere effektiv.

Finnairs nuværende plan forudsætter, at trafikken vil vende tilbage til 2019-niveauet i løbet af to til tre år.

 

Relaterede artikler:

Finnair afskediger 700 ansatte

Finnair udsætter genstart af syv ruter

Finnair: Tredje kvartal bliver ikke bedre