Efter et samlet underskud på 2,1 milliard kroner siden 2007 har Finnair nu besluttet at finde en partner, der skal indgå i et joint-venture på alle europæiske ruter. Finnair er rede til at afhænde samtlige kortdistancefly til en ny partner, således at det statsejede finske luftfartsselskab fremover kan koncentrere sig om Asien-strategien.
Luftfartens krise har ført til en række nye strategiske samarbejdsaftaler, som var utænkelige blot få år tilbage.
I midten af 2011 indgik Finnair og det britiske lavprisflyselskab Flybe et samarbejde, der skulle skabe det største regionale flysselskab i Norden og Baltikum. Selskabet Flybe Nordic blev etableret med Finnair som 40 procent aktionær, mens Flybe sidder på de resterende 60 procent af aktierne. Herudover varetager det britiske selskab også ledelsen af selskabet.
Udover at flyve point-to-point i regionen skal Flybe Nordic også fungere som feeder-selskab til Finnairs langdistanceruter til Asien fra Helsinki Airport.
Nyt joint-venture selskab
Men udenfor Norden er Flybe Nordic ikke den oplagte samarbejdspartner, da selskabets fly er for små tilføderuterne fra de større europæiske lufthavne. Derfor kunne Finnair torsdag meddele, at man i de kommende måneder indleder forhandlinger med andre luftfartsselskaber i bestræbelserne på at finde en partner, der i et nyt joint-venture selskabkan overtage Finnairs europæiske flyvninger.
“Vi undersøger muligheden for at overføre hele eller dele afvores flåde af kort- og mellemdistancefly til et nyt joint-venture selskab,“udtaler Finnairs koncernchef Mika Vehviläinen.
Ønsket om at finde en partner til Europa-trafikken kommer som reaktion på endnu et år med underskud i Finnair. Selskabet har ikke haft overskud siden 2007, og samlet har det finske luftfartsselskab tabt 281,7 millioner euro svarende til 2,1 milliardkroner i de seneste fem år.
Omkostninger skal reduceres
Resultatet for 2011 blev et nettounderskud på 87,5 millioner euro, hvilket svarer til 650 millioner kroner. Det er først og fremmest de høje brændstofpriser, der får skylden for de utilfredsstillende resultater. Men også den globale økonomiske usikkerhed, jordskælvskatastrofen i Japan og urolighederne i Nordafrika og Mellemøsten mener Finnair også har været medvirkende årsager til endnu et stort underskud.
I midten af 2011 iværksatte Finnair en omfattende spareplan, der har til formål at nedbringe selskabets årligeomkostninger med 140 millioner euro (ca. 1.050 millioner kroner)ved udgangen af 2014.
I 2011 er det kun lykkedes at hente de første 10 millioner euro, mens man forventer at nå op på 80 millioner euro i løbet af 2012.
Men den usikre globale økonomi og de høje brændstofpriser gør det vanskeligt for Finnair at nå sparemålene, hvorfor den drastiske beslutning om at opgive egen drift af de europæiske ruter har været en nødvendig beslutning for at sikre fremtiden for Finnair.
Air Berlin kan være kandidat
Gætterierne er allerede begyndt i forhold til hvilket selskab, der er Finnairs kommende europæiske partner. Overfor det internationale nyhedsbureau Bloomberg afviser Mika Vehviläinen, at der føres drøftelser med SAS.
Ifølge Vehviläinen har SAS for høje omkostninger, Norwegian er en direkte konkurrent, og flyene hos Flybe er for små . Derfor ser man sig om efter andre partnere.
Luftfartsanalytikeren Jaakko Tyrvainen fra FIM Bank i Helsinki peger på tyske Air Berlin som en mulig kandidat til at overtage driften af de europæiske føderuter. Air Berlin indtræder om få måneder i oneworld-alliancen, hvor Finnair i forvejen er medlem.
Air Berlin har dog for nylig fået Etihad Airways ind som hovedaktionær, hvor strategien er at drive Asien-trafikken fra Tyskland via Abu Dhabi. Derfor anses denne løsning ikke at være den oplagte.
Ifølge Finnairs koncernchef Mika Vehviläinen forventer man at afslutte drøftelserne med en mulig partner i midten af 2012, hvorefter det nye joint-venture selskab kan påbegynde operationerne i løbet af foråret 2013.