Airbus A321 fra Finnair i Københavns Lufthavn: (Foto: Marieke van Hulst Pedersen)

Finnair over millionen for tredje måned i træk

For første gang siden 2019 har Finnair i tre måneder i træk haft over en million passagerer i flyene. Det finske selskab har øget kapaciteten på alle markeder med undtagelse af Mellemøsten.

Siden coronapandemien og Ruslands invasion af Ukraine har Finnair haft vanskeligt ved at få passagertallet tilbage på det vanlige niveau med pænt over en million passagerer hver måned.

I denne sommer lykkedes det i både juni, juli og august at komme over millionen, hvilket ikke har været tilfældet siden juli sidste år. Det markerer dermed, at Finnair flyver mod bedre tider med en ændret forretningsmodel, hvor der er øget fokus på andre geografiske segmenter end Asien-markedet, der før COVID-19 var en særdeles lukrativ niche for det finske Oneworld-selskab.

I august var der 1.062.400 passagerer, der rejste med Finnair, og det var 9,5 procent flere end i samme måned året før.

Mere A320-kapacitet i trafikprogrammet
Finnair øgede den udbudte kapacitet i august med 9,3 procent i forhold til august sidste år, og det var især den frigjorte kapacitet på A320’erne efter endt wetlease hos British Airways, der slog igennem. 

Markedet kunne dog ikke helt absorbere den øgede kapacitet, idet de solgte passagersædekilometer steg med 7,5 procent, hvorfor belægningen landede 1,3 procentpoint lavere på 78,6 procent.

Belægningen til Asien og Nordamerika var højere end gennemsnittet med henholdsvis 85,4 og 84,5 procent, mens den europæiske trafik lå på 74,0 procent, Mellemøsten på 72,2 procent og endelig indenrigsruterne på beskedne 62,6 procent.

På alle markeder med undtagelse af Mellemøsten havde Finnair i august valgt at indsætte ekstra kapacitet, hvilket i store træk belønnede sig. Kapaciteten til Mellemøsten blev reduceret med 5,1 procent, hvilket primært skyldes, at Finnair midlertidigt har indstillet flyvningerne til Israel.

Lavere punktlighed
Udover passagerudviklingen rapporterer Finnair også hver måned om punktlighed, og den var i august på 76,7 procent mod 81,3 procent i august sidste år. Dermed ankom tre ud af fire flyvninger til tiden eller senest 15 minutter efter tidtabellen.

Finnair angiver, at det var restriktioner i luftrum og flyvelederkapacitet, der var årsag til den lavere punktlighed.

 

Relaterede artikler:

Kapacitetsøgning gav passagervækst hos Finnair

Finnair endelig over millionen igen

Finnair er tæt på millionen