Model af en Airbus A220-100. Foto: Airbus

Finnair overvejer A220

En Airbus A220 er blevet præsenteret for Finnair i Helsinki. Flytypen kan meget vel blive erstatningen for Embraer-flyene hos Norra, der er Finnairs datterselskab.

I løbet af indeværende uge har en Airbus A220-100 været på præsentationstur i Europa. Flyet har været forbi London City Airport, Stockholm Arlanda og Helsinki Vantaa.

Under besøget i den finske hovedstadslufthavn blev flyet, der tidligere var kendt som CS100, fremvist til Finnair. I efteråret 2016 var den lidt større model CS300 (i dag kendt som Airbus A220-300, red.) også præsenteret for det finske flyselskab.

Det er en Airbus A220-100 med registrering HB-JBB fra SWISS, som har været på tur rundt i Europa. I mandags var turen så kommet til Helsinki, hvor det nationale flyselskab kunne studere flytypen og samtidig få en flyvning rundt i lokalområdet om tirsdagen. Herefter fortsatte flyet videre til London. Det skriver det finske medie lentoposti.fi.

I 2017 gik Airbus sammen med den canadiske flyproducent Bombardier om at producere og sælge Bombardiers C-serie. I den forbindelse fik de to flytyper CS100 og CS300 således nye navne, og flyene er blevet en del af Airbus’ produktportefølje.

Potentielt A220-fly til Norra
Finnairs interesse for Airbus A220-modellerne kan både relatere sig til fornyelse af egen flåde eller til fornyelse hos finske Norra (Nordic Regional Airlines AB), der er Finnairs datterflyselskab. I august sidste år købte Danish Air Transport (DAT) 60 procent af aktierne i Norra og det danske selskab fik dermed aktiemajoriteten. Finnair beholdt selv de resterende 40 procent.

Norra råder i øjeblikket over en flåde på 12 Embraer 190 og 12 ATR72-500, som er leaset ud fra moderselskabet hos Finnair. Et scenarie kan være, at Finnair vil købe en række A220-fly for derefter at lease dem ud til Norra, som eventuelt kan operere dem som erstatning for selskabets Embraer-fly. Flyene fra Embraer har hidtil været førende blandt de mindre mellemdistancefly på markedet, men A220 er tænkt til tage konkurrencen op med de brasilianske fly.

CHECK-IN.dk har spurgt Jesper Rungholm, administrerende direktør og ejer af DAT, hvorvidt Norra skal være interesseret i nye A220-fly, og om flåden i det hele taget trænger til fornyelse. Han kan imidlertid kun bekræfte, at der i øjeblikket foregår fleet planning hos Norra – altså planlægning af den fremtidige flåde.

Airbus har fået ordrer på i alt 536 A220-fly – herunder 85 A220-100 og 451 A220-300. Der er indtil videre leveret henholdsvis 14 og 46 til kunderne.

 

Relaterede artikler:

Finnair vil købe op til 30 nye fly

DAT køber aktiemajoriteten i finsk flyselskab

DAT: Vi blander os ikke i Norras drift