Kun godt en måned efter bestillingen af fire nye Airbus A321-fly har Finnair lavet en aftale om leasing af yderligere to Airbus-fly.
For godt en måned siden meddelte Finnair, at man fra 2017 og mindst otte år frem vil lease fire spritnye Airbus A321-fly hos BOC Aviation fra Singapore. Og nu har Finnair indgået en aftale med BOC Aviation om leasing af yderligere to Airbus A321-fly til levering i 2017-2018. De to ekstra fly vil også komme direkte fra Airbus’ samlehal i Hamborg.
Leasingen af de i alt seks Airbus-fly skal bruges til at bringe endnu flere passagerer ind til Finnairs trafikknudepunkt i Helsinki Vantaa-lufthavn i takt med at Finnair udvider sit Asien-rutenetværk og modtager i alt 19 nye Airbus A350-fly.
Andre skruer
Allerede inden de nye fly ankommer skruer Finnair på andre skruer for at skaffe ekstra kapacitet på ruterne mellem Finland og Europa. I første omgang ved at foretage en “damp lease“ af to Airbus A321-fly i løbet af 2016. Denne særlig leasingtype betyder, at flyene lejes og driftes af operatøren, der også stiller piloter til rådighed. Finnair skal blot levere kabinebesætning.
Desuden er det planen, at samtlige A321-fly hos Finnair i fremtiden skal være indrettet med 209 sæder, hvor seks af selskabets 11 nuværende fly har plads til blot 196 passagerer.
Udfaser ATR-fly
Samtidig med, at Finnair indfaser flere A321-fly, sker der ændringer i flåden generelt. Finnair vil via datterselskabet Norra i begyndelsen af 2016 udfase et ATR-turbopropfly samt to Embraer E-170 jetfly.
Herudover vil Finnair sælge et af selskabets fem Airbus A340-300 langdistancefly i den første halvdel af 2016. Behovet for de ældre firemotorers langdistancefly vil blive mindre, efterhånden som de nye og mere brændstofseffektive A350-fly bliver leveret.