Boeing 787-8 Dreamliner. (Foto: Boeing | PR)

Flere hundrede Dreamlinere skal inspiceres

De amerikanske luftfartsmyndigheder kræver inspektion af hundredvis af Boeing 787 Dreamliner-fly, efter et fly fra LATAM Airlines pludselig dykkede i luften og skadede flere passagerer.

Striben af dårlige sager fortsætter for den amerikanske flyproducent Boeing. Nu skal op mod 900 fly af typen Boeing 787 Dreamliner inspiceres for en fejl, der potentielt kan føre til et pludseligt og utilsigtet kraftigt dyk i luften.

Det kræver de amerikanske luftfartsmyndigheder US Federal Aviation Administration (FAA).

Der er indikationer på, at en vippekontakt i kaptajnens sæde kan forårsage, at sædet glider frem, og den bevægelse kan kortvarigt sætte autopiloten ud af drift.

Dykkede uden varsel
Kravet kommer efter en hændelse i marts i år, da et fly fra det chilenske flyselskab LATAM Airlines fløj fra Sydney i Australien til Auckland i New Zealand.

Flyet med 263 passagerer og ni besætningsmedlemmer fløj over Det Tasmanske Hav, da det pludseligt og uden varsel dykkede 400 fod. Det bratte fald skete 50 minutter før planlagt landing, og de fleste rejsende var ikke fastspændt. Derfor blev mange passagerer kastet rundt i kabinen og slynget op i loftet.

Kaptajnen har oplyst, at man kortvarigt mistede instrumenteringen, der dog pludseligt vendte tilbage.

Flyet landede efterfølgende i Auckland, hvor 50 passagerer blev undersøgt for mulige skader efter hændelsen. Der var blod i loftet, og 12 personer blev bragt til et hospital. En person var i en alvorlig tilstand.

Risiko for alvorlig skade
FAA oplyser, at man har modtaget i alt fem rapporter om tilsvarende problemer med vippekontakten i kaptajnens og førstepilotens sæder, der potentielt kan udløse en utilsigtet sædebevægelse og resultere i en hurtig nedstigning af flyet, som kan forårsage alvorlig skade på passagerer og besætning.

Derfor vil den amerikanske luftfartsmyndighed have undersøgt 158 Boeing 787 Dreamliner-fly, der er indregistreret i USA. Desuden skal 737 fly, der opererer internationalt, inspiceres for fejl på vippekontakten i piloternes sæder.

Det skal ske indenfor 30 dage, og flyselskaberne skal rette fejlen, hvis der konstateres problemer.

En stribe af dårlige sager
Boeing har de seneste år været ramt af flere alvorlige problemet med selskabets fly.

I 2018 og 2019 blev Boeing ramt af to fatale styrt med flytypen Boeing 737 Max, der kostede 346 personer livet. Det medførte et langvarigt flyveforbud for flytypen, og Boeing led store tab. Tidligere i år blev Boeing idømt en bøde på 243,6 millioner dollar – knap 1,7 milliarder kroner – for selskabets forsømmelser og ansvar for ulykkerne.


Relaterede artikler:

Slår revner: Boeing indstiller 777X-prøveflyvninger

Boeing vil forhindre ny Alaska Airlines-hændelse

LATAM overtager fem Dreamlinere fra Norwegian