Airbus A220-300 (tidligere Bombardier CS300) fra airBaltic. (Foto: airBaltic/PR)

Flere passagerer og flere fly til airBaltic

I juli registrerede airBaltic flere end 200.000 passagerer og nåede op på siden af Finnair. Selskabet har netop modtaget sit 29. eksemplar af Airbus A220-flyet.

Det lettiske flyselskab airBaltic var undervejs på en større vækstrejse, da coronapandemien ramt i midten af marts 2020. 

Selvom passagertallet endnu er et godt stykke under 2019-niveauet, så oplever selskabet pæn vækst. Således var der i juli 209.146 passagerer ombord på flyene med den karakteristiske lysegrønne farve på motorer og haleparti. Det var en fremgang på 38 procent i forhold til 2020, men stadig noget efter de 578.340 passagerer, der benyttede selskabet i juli 2019.

Til gengæld kunne airBaltic konstatere, at man lige netop var kommet op på siden af Finnair, der blot havde 213.800 passagerer i juli.

“Denne sommer har givet os noget håb og en indikation på, at genopretningen af ​​luftfartsindustrien er startet. Især har loadfaktoren på vores flyvninger nået sit højeste niveau siden krisens begyndelse. Alligevel er antallet af transporterede passagerer i juli 64 procent lavere end i juli,” siger koncernchef Martin Gauss i en kommentar.

AirBaltic oplyser ikke separate tal for kabinefaktoren, men med 2.559 operationer i juli, var der i gennemsnit omkring 82 passagerer på hver flyvning, hvilket svarer til en belægning på cirka 56 procent.

Fly nummer 29 er ankommet
Mens passagertallet er på vej opad, så har airBaltic netop taget levering af sit 29. fly af typen Airbus A220-300. Da coronapandemien brød ud, besluttede det lettiske flyselskab at pensionere Q400-flyene før tid, så man i dag opererer en enhedsflåde af de brændstofeffektive og støjsvage fly, der har plads til 145 passagerer.

Det er det fjerde ud af syv nye fly, som airBaltic får leveret i 2021, og samlet har airBaltic en igangværende ordre på 50 fly af denne type, og selskabet har en option på yderligere 30 fly.

Enhedsflåden af A220’ere har, ifølge airBaltic, bidraget til at reducere den operationelle kompleksitet og sikre en endnu mere effektivt drift, hvilket på sigt forventes at komme til at påvirke bundlinjen positivt, når passagererne vender tilbage i flyene.

 

Relaterede artikler:

Milliardunderskud hos airBaltic

To nye A220 til airBaltic på samme dag

Op til 1,9 milliarder kroner til airBaltic