Flot comeback hos Jet Time

Jet Time har efter flere år med negative driftsresultater nu leveret det første positive driftsresultat siden 2012/13.

Det danske charter- og ACMI selskab Jet Time er atter på ret kurs. Flyselskabet overvandt nærdødsoplevelsen i efteråret 2016, hvor et samlet underskud i tre år i træk havde passeret lidt mere end en halv milliard kroner.

Redningsplanen “Jet Time Core Business Plan 2020” er blevet eksekveret af administrerende direktør Jørgen Holme, og han har bragt selskabet tilbage i en situation, hvor der atter er overskud på driften. Godt nok leverede Jet Time i regnskabsåret 2016/17 et overskud på 12,4 millioner kroner, men det var primært hensættelser til tab, der blev ført tilbage.

I regnskabsåret 2017/18, der blev afsluttet den 31. august, var der et overskud på driften på 1,6 millioner kroner, og efter finansielle poster viste bundlinjen 2,7 millioner kroner i overskud ud af en omsætning på lidt mere end 1,1 milliarder kroner, hvilket var et fald på 328 millioner kroner og 22,5 procent lavere end året før.

I årsrapporten betegnes resultatet ikke som tilfredsstillende, selvom der er fremgang på alle parametre, men derfor kan direktøren alligevel glæde sig over resultatet.

“Det er klart, at med en omsætning på over en milliard kroner, er jeg ikke tilfreds med et resultat på tre millioner kroner. Set i sammenhæng med den rejse vi er på efter et konsolideringsår, så er det faktisk et acceptabelt resultat , når man ser hvad vi har været igennem. Det er et meget stort arbejde, som hele vores organisation har lagt for dagen,” siger Jørgen Holme til CHECK-IN.dk.

95 procent er charterflyvninger
Det er dog meget bevidst, at omsætningen har været faldende. Genopretningsplanen har handlet om at tage kompleksiteten ud af forretningen ved at afvikle wetlease-flyvingerne for SAS med ATR-fly og samtidig vinke farvel til fragtaktiviteterne.

Tilbage er, hvad Jet Time kalder Boeing Charter og Boeing ACMI. Charteraktiviterene er faste kontraktflyvninger for rejsearrangører over en længere periode, mens ACMI er flyvninger for andre operatører i kortere eller længere periode. I charterforretningen, der repræsenterer 95 procent af omsætningen er det TUI, Thomas Cook, Bravo Tours, Gislev Rejser, Atlantis Rejser, Apollo og Club La Santa, der er kunderne.

På ACMI-segmentet, der kun udgør knap 56,7 millioner kroner af samlet 1,130 millioner kroner i omsætning, er det SAS, Norwegian, Finnair, airBaltic, Air Greenland og British Airways, der har bidraget til omsætningen.

Samtidig har Jet Time vedtaget en strategi om kun at have Next Generation-fly i flåden, hvilket vil sige 737-700 og 737-800 fra Boeing. Dermed er de ældre 737-300 afhændet, hvilket har haft en positiv effekt på vedligeholdelsesomkostningerne.

TUI bliver stor kunde
Efter regnskabsårets afslutning har Jet Time indgået en aftale med TUI Nordic om at overtage en en stor del af koncernens egne flyvninger. På årsbasis betyder det beskæftigelse til yderligere to Boeing 737-fly, hvoraf det ene fly i november skal bemandes fra basen i Københavns Lufthavn, mens et andet fly fra maj 2019 skal bemandes fra base i Helsinki.

Dermed kommer TUI til at fylde meget hos Jet Time, men det betragter Jørgen Holme kun som en fordel.

“Allerede i dag er TUI en stor og vigtig kunde for os. Det er meget positivt, at TUI har ønsket en dialog med os. Vi har en stor afhængighed af dem, og vi er en vigtig spiller for dem. I strategiske partnerskaber er der ’give and take’, og vi har i mange år leveret en kvalitet og et produkt, som begge parter er tilfredse med. Jeg tager det positivt, at TUI har ønsket at gå dybere i et samarbejde med os.”

Når aftalen er fuldt indfaset, svarer det til en øgning i chartersegmentet på 45 procent, således at Jet Time årligt kommer op på 600.000 charterpassagerer på returbasis. Således vil markedsandelen i Danmark blive øget fra 13 til 19 procent, mens andelen i Finland stiger fra seks til 15 procent. Sverige vil være uændret med otte procent.

Jet Time forventer derfor, at selskabet med en samlet markedsandel på 14 procent i Danmark, Sverige og Finland vil cementere positionen som en ledende aktør i det nordiske chartermarked, hvilket kan åbne for flere strategiske partnerskaber i Boeing Charter-segmentet.

Sigter efter betydelig resultatforbedring
Efter den succesfulde turnaround og det første positive driftsresultat i flere år, forventer Jet Times ledelse et overskud i 2018/19, der er noget større end i 2017/18 og en betydelig resultatforbedring fra 2019/20 og fremadrettet.

Regnskabsåret 2012/13 var det seneste med et positivt driftsresultat, og dengang lød resultatet af den primære drift på 43,1 millioner kroner. Hvor meget den “betydelig resultatforbedring” repræsenterer, vil Jørgen Holme dog ikke give et bud på.

”Vi skal et godt stykke længere op. Vi går ind i en vækstfase, hvor det koster penge at vokse. I 2019/20 skal overskuddet klart være noget højere end nu.”

 

Relaterede artikler:

Jet Time får ny kontrakt med TUI i Norden

Tre fly på vej til Jet Time

Jet Time igen klar til vækst

Atter overskud i Jet Time

Jet Time: 300 mio. kroner i underskud