Det udbrændte Aeroflot-fly i Moscow Sheremetyevo Airport. (Foto: Aviaforum.ru)

Flykatastrofe i Moskva

41 personer meldes omkommet, da en Sukhoi Superjet fra Aeroflot søndag aften brød i brand under en sikkerhedslanding i Moskvas Sheremetyeveo-lufthavn.

Endnu en flykatastrofe har ramt russisk luftfart. Tidligt søndag aften forulykkede et fly fra russiske Aeroflot, da det brød i brand ved en sikkerhedslanding i Moskva-Sheremetyevo Airport blot en halv time efter starten.

Ombord på flyet af typen Sukhoi Superjet 100-95 var 73 passagerer og fem besætningsmedlemmer, hvoraf 41 personer har mistet livet ved ulykken. Det skriver det russiske nyhedsbureau TASS.

Aeroflot-flyet skulle efter planen afgå kl. 17.50 lokal tid som rutenummer SU1492 med Murmansk som destination. Flyet kom i luften kl. 18.04 og nåede ikke længere op end en højde på 1.000 fod (305 meter, red.), da man mistede radiokommunikationen – angiveligt på grund af et lynnedslag i flyet.

Opstigningen fortsatte til en højde på 10.250 fod (3.125 meter, red.), hvorefter piloterne besluttede at returnere til lufthavnen. Russiske amatøroptagelser viser, at flyet ved landingen kl. 18.31 ramte banen med høj fart, hvorefter det hoppede, mens piloterne forsøgte at trække flyet op igen. Manøvren mislykkedes, og da flyet ramte banen anden gang, brød landingsstellet sammen, hvorefter der gik ild i udsivende brændstof.

Brændende fly
Videooptagelser viser, at flyet skred ud og blev bragt til standsning i et græsområde ved siden af bane 24, hvorefter evakueringen via den forreste nødudgang kunne begynde.
 
Hele den bageste del af flyet var udbrændt, da brand- og redningspersonalet i lufthavnen havde slukket branden omkring 45 minutter efter landingen.
 

Sukhoi-flyet med registreringen RA-89098, var navngivet efter den berømte russiske digter Mustai Karim, og blev leveret til Aeroflot den 27. september 2017. Flyet var således kun halvandet år gammelt på ulykkestidspunktet. Det har plads til 87 passagerer i en konfiguration med 12 passagerer på Business Class forrest i kabinen og 75  i Economy-sektionen bagest i kabinen.
 
Skepsis omkring Sukhoi-flyet
Der har gennem tiden været en del skepsis omkring den russiskproducerede flytype, der allerede på en demonstrationsflyvning den 9. maj 2012 forulykkede, da et fly ramte bjerget Mount Salak på en flyvning fra Halim Perdanakusuma Airport i Jakara i Indonesien. 41 passagerer og fire besætningsmedlemmer omkom ved denne ulykke.
 
Aeroflot har tidligere benyttet Sukhoi-flyene på de to daglige afgange mellem Moskva og København, men i øjeblikket er det amerikanske Boeing 737-800, der bruges på ruten.
 
SAS-leverandøren CityJet har som det eneste europæiske flyselskab uden for Rusland benyttet Sukhoi-flyene. Det skete primært på wetlease-operationer for Brussels Airlines, hvorfor flyet tidligere har været flittig gæst i både København og Billund.

 

Relaterede artikler:

Star Alliance-selskab fortryder valg af russiske fly

Aeroflot på vej mod 50 Sukhoi Superjets

Brussels Airlines dropper CityJet-fly