EasyJet check-in område i London Gatwick Airport (Foto: easyJet)

Flyselskaber fordobler indtægter fra tillægsydelser

Flyselskaber verden over har på fire år mere end fordoblet deres indtægter fra tillægsydelser som indskrevet bagage og sædevalg. I Europa har væksten været endnu større.

Flyselskaber verden over tjener i stigende grad penge på tillægsydelser som indskrevet bagage, sædevalg, prioriteret boarding og mad og drikkevarer om bord på flyet.

Alene siden 2015 er flyselskabernes indtægter fra tillægsydelser på verdensplan steget med 106 procent til 75,6 milliarder dollar i 2019. Det viser en ny rapport, som virksomhederne IdeaWorksCompany og CarTrawler har udarbejdet.

I Europa har væksten i indtægterne fra tillægsydelser ovenikøbet været endnu større. Flyselskaber i Europa og Rusland havde i 2019 indtægter fra tillægsydelser på 31,5 milliarder dollar, hvilket er en stigning på 122 procent i forhold til 2015.

Den største procentvise stigning står flyselskaberne i Asien imidlertid for, da indtægterne fra tillægsydelser i Asien-Stillehavet-regionen fra 2015 til 2019 voksede med 158 procent. I USA og Canada var væksten “kun” på 38 procent i samme periode.

Tillægsydelser er nødvendige
”Det har været spændende at observere det tempo, hvormed indtægterne fra tillægsydelser har forvandlet luftfartsbranchen. Gennemførelsen af sofistikerede strategier for tillægsydelser er et nødvendigt skridt for alle flyselskaber, der ønsker at forblive relevante nu, hvor vi går ind i et nyt årti,” siger Aileen McCormack, kommerciel direktør i CarTrawler, som er en teknologisk platform.

Det var i sin tid lavprisflyselskaberne i Europa, der begyndte at tage penge for tillægsydelser som sædevalg og indskrevet bagage, og forretningsmodellen har siden bredt sig til de traditionelle netværksselskaber.

Ifølge rapporten fra IdeaWorksCompany og CarTrawler er det fortsat omfanget af lavprisflyselskaber i en region, der driver niveauet for indtægter fra tillægsydelser.

Lavprisselskaber driver udviklingen
I Europa og Rusland, som har haft den største vækst i indtægter fra tillægsydelser, har lavprisselskaberne således over 27 procent af markedet for flyrejser målt på driftsindtægter, mens disse selskaber i USA og Canada kun har omkring 10 procent af markedet.

De europæiske og russiske flyselskaber får omkring 12 procent af deres driftsindtægter fra tillægsydelser, mens det i USA og Canada kun lidt over seks procent af driftsindtægterne, der kommer fra tillægsydelser.

De europæiske flyselskaber, som i størst omfang får indtægter fra tillægsydelser, er ifølge rapporten easyJet, Eurowings og Ryanair. I USA ligger selskaber som American, Delta og United forrest i feltet blandt flyselskaber, der tjener penge på tillægsydelser.

 

Relaterede artikler:

Tillægsydelser sikrede Finnair-overskud

Norwegian tjener stort på tillægsydelser

Stadig flere tillægsydelser fra flyselskaberne