Rejsende i Amsterdam-Schiphol. (Foto: Amsterdam Airport Schiphol | Facebook.com | PR)

Flytrafikken satte global rekord i 2024

2024 blev er rekordår for luftfarten. Data fra IATA viser, at flytrafikken i fjor havde en tocifret vækst, og rejselysten var for første gang større end i 2019 før pandemien.

Rekord på rekord. Så kort er konklusionen ud fra data for flytrafikken, som flyselskabernes internationale brancheorganisation IATA har offentliggjort.

Flytrafikken globalt steg i 2024 således med hele 10,4 procent i forhold til året før målt i RPK, som er omsætning per passagerkilometer. Det er 3,8 procent højere end niveauet i 2019, før COVID-19 lammede flytrafikken.

Den samlede kapacitet målt i udbudte sædekilometer, kaldet ASK, steg med 8,7 procent i fjor. Samtidig var flyselskaberne dygtigere til at fylde flyene, da den samlede load factor eller belægningsgrad landede på 83,5 procent.

Det er først og fremmest den internationale trafik, som har fået et stærkt comeback. På de internationale ruter havde trafikken en vækst på 13,6 procent i forhold til 2023, mens kapaciteten steg med 12,8 procent.

Indenrigstrafikken steg mindre med en fremgang på 5,7 procent sammenlignet med året før.

Vækst giver genlyd
“2024 gjorde det helt klart, at folk gerne vil rejse. Med en vækst i efterspørgslen på 10,4 procent blev det til rekord for flytrafikken både internationalt og nationalt,” konstaterer Willie Walsh, generaldirektør i IATA.

Han fremhæver, at flyselskaberne er blevet mere effektive, da en større andel af sæderne bliver solgt til betalende passagerer.

Ifølge IATA er en del af forklaringen, at begrænsninger i forsyningskæden har bremset væksten i kapaciteten. Leveringerne af fly har således været præget af store forsinkelser. Generaldirektøren understreger, at fremgangen er til gavn for verdensøkonomien.

”Luftfartsvækst giver genlyd på tværs af samfund og økonomier på alle niveauer gennem job, markedsudvikling, handel, innovation, udforskning og meget mere,” lyder det fra Willie Walsh.

Ifølge en prognose fra IATA ventes væksten at fortsætte i 2025 om end i et mere moderat tempo. Flytrafikken forventes at stige med otte procent, som er tættere på det historiske gennemsnit.

Fokus på emission
Willie Walsh peger på, at det sætter yderligere fokus på flyselskabernes forpligtelse til at opnå netto nul CO2-emission i 2050.

”Flyselskaberne investerede rekordbeløb i køb af Sustainable Aviation Fuel (SAF) i 2024. Alligevel blev mindre end 0,5 procent at af brændstofbehovet dækket med SAF. SAF er en mangelvare, og omkostningerne skal ned. Regeringerne må styrke deres nationale energisikkerhed og prioritere produktion af vedvarende brændstoffer, som SAF er afledt af,” siger Willie Walsh.

Stor geografisk forskel
Geografisk er det stor forskel på udviklingen. Væksten var størst i Asien, hvor stigningen i flytrafikken endte på 26 procent. De europæiske flyselskaber realiserede en fremgang på 9,7 procent, og det var samme niveau som for de mellemøstlige selskaber.

På det afrikanske kontinent steg flytrafikken med 13,2 procent, mens Latinamerika havde en vækst på 14,4 procent. For de nordamerikanske flyselskaber blev stigningen på 6,8 procent sammenlignet med 2023.


Relaterede artikler:

Udfordringer med forsyningskæder fortsætter i 2025

Luftfartsbranchen skuffet over lav SAF-vækst

Luftfartens omsætning på 6.873.510.000.000 kroner