Tecnam Aircraft P2002JF-fly fra GreyBird. (Foto: GreyBird | PR)

Flyveinstruktører afslutter 60 dages konflikt

Et langstrakt forhandlingsforløb, der endte med en konflikt har fundet sin afslutning. Flyveinstruktørerne hos GreyBird Academy har sammen med FPU indgået en overenskomst med pilotskolen.

Når urafstemningen blandt flyveinstruktørerne hos pilotskolen GreyBird Pilot Academy i Aarhus Airport i dag slutter, forventes det at en konflikt, der har verseret siden den 1. marts, kan finde sin endelige afslutning.

Det er resultatet af, at pilotskolens ledelsen natten til fredag landede en fireårig overenskomstaftale med flyveinstruktørerne og deres fagforening, Flyvebranchens Personale Union (FPU). Et forhandlingsforløb, der havde varet halvandet år og tilsyneladende blev bragt i mål ved hjælp af konfliktvåbnet.

Dermed kan FPU gå sejrrigt ud af konflikten og samtidig bryste sig af, at det nu er lykkes at overenskomstdække en pilotskoles flyveinstruktører, hvilket ikke er sket før.

“Egentlig synes jeg, det er en historisk aftale. Det er jo den første overenskomst for flyveinstruktører på en flyveskole i Danmark. Det kan både GreyBird og instruktørerne være stolte over. Det holdt hårdt, men jeg er glad for en aftale, der giver et markant løft til vores medlemmer på samtlige områder,” siger Anders Mark Jensen, næstformand i FPU.

Enighed har indfundet sig
Der er ikke nogen hemmelighed, at det har været en udfordring at få den nye overenskomst på plads. FPU har flere gange beskyldt GreyBirds ledelse for ikke at udvise den rette forhandlingsvilje, mens ledelsen til gengæld har understreget, at man gerne ønsker at indgå en overenskomst, hvis virksomhedens behov og de ansattes ønsker kan forenes.

Det er da også glæde at spore hos GreyBirds administrerende direktør Søren Møller, da aften var faldet på plads.

“Processen har været lang, men også lærerig på begge sider af bordet. Jeg er glad for, at vi er kommet i mål med en aftale, hvor kompromiserne fra begge parter gør, at det har været muligt at blive enige om en lang aftale, der strækker sig helt til 2026. Det er for mig det tydeligste bevis på, at enigheden ikke bare er opstået for at afslutte en optrappet situation, men rent faktisk har indfundet sig gensidigt.” 

Direktøren er en af de oprindelige grundlæggere af GreyBird og ejer 50 procent af virksomhedens, mens den anden halvdel ejes af Staus A/S, som den aarhusianske forretningsudvikler Jens Statusholm står bag. Staus A/S er også aktionær i Aarhus Airport med en aktuel ejerandel på lige omkring 20 procent.

 

Relaterede artikler:

GreyBird-konflikt kan brede sig

Flyveinstruktører går i strejke for overenskomst

”Jeg kan ikke genkende den udlægning”