Førende flyleasingselskab: Drop MAX-navnet

Formanden for et af verdens største flyleasingselskaber, Air Lease, mener, at Boeing bør skille sig af med det ”ødelagte” 737 MAX-navn.

Formanden for det førende amerikanske flyleasingselskab Air Lease opfordrer til, at Boeing dropper MAX-navnet på flyproducentens ulykkesramte Boeing 737 MAX-fly. Det skriver nyhedsbureauet Reuters.

Air Lease er et af verdens største flyleasingselskaber og har 150 MAX-fly stående på jorden som følge af det internationale flyveforbud mod flytypen.

Air Leases formand og medstifter, Steven Udvar-Hazy, mener at MAX-brandet er ”ødelagt” og vil undergrave flytypens værdi, hvis Boeing vælger at bevare navnet.

MAX-navn bør gå over i historiebøgerne
”Vi har bedt Boeing om at skille sig af med det ord – MAX. Jeg synes, at ordet MAX bør gå over i historiebøgerne som et dårligt navn til et fly,” sagde Steven Udvar-Hazy under en konference om luftfartsøkonomi i Dublin i Irland.

Den amerikanske præsident Donald Trump opfordrede sidste år Boeing til at give 737 MAX et andet navn, men den amerikanske flyproducent sagde, at det ikke havde nogen planer om at ændre navnet.

Koncernchef Firoz Tarapore fra Dubai Aerospace Enterprises, der er et andet stort flyleasingfirma, sagde på samme konference i Dublin, at han var bekymret for, at Boeing ikke på ”en proaktiv måde” havde taget hånd om problemet med kundernes tillid til MAX.

Ifølge kilder hos de amerikanske luftfartsmyndigheder FAA er det ikke sandsynligt, at 737 MAX bliver godkendt til at flyve igen før i marts og måske først i april.

Boeing vil låne milliarder af banker
Mens Boeing og flyselskaberne afventer myndighedernes godkendelse, har flyproducenten indledt forhandlinger med banker om at låne 10 milliarder dollar (67 milliarder kroner) eller mere på grund af øgede omkostninger som følge af MAX-krisen. Det skriver flere amerikanske medier.

Boeing har tidligere anslået, at flyveforbuddet mod MAX foreløbigt har kostet selskabet omkring ni milliarder dollar (61 milliarder kroner). Selskabet forventes at afsløre yderligere betydelige omkostninger i forbindelse med offentliggørelsen af regnskabet for selskabets 4. kvartal, som finder sted 29. januar 2020.

Boeing har inden for de seneste dage stoppet produktionen af 737 MAX på sin fabrik i Renton i Washington. Det havde selskabet allerede sidste år varslet, at det ville være nødsaget til på grund af MAX-flyveforbuddet, som har varet siden midten af marts 2019 og ført til en stor ophobning af nye MAX-fly hos Boeing.

 

Relaterede artikler:

Yderligere to flyselskaber får MAX-erstatning

Boeing rådgiver om utrygge MAX-passagerer

MAX-skandalen koster Boeing-topchef jobbet