Første A350 leveres på lørdag

Qatar Airways får selskabets første Airbus A350-fly leveret på lørdag. Fra midten af februar vil to eksemplarer af verdens mest avancerede passagerfly trafikere ruten mellem Doha og Frankfurt.

Qatar Airways skriver sig ind i luftfartshistorien, når selskabet på lørdag den 13. december ved en ceremoni i Toulouse får overdraget det første Airbus A350-900 XWB passagerfly. Det arabiske flyselskab er nemlig lanceringskunde for verdens mest avancerede passagerfly.

Doha-selskabet bliver i første omgang den største operatør af A350-flyet, idet man har bestilt ikke færre end 80 eksemplarer, hvilket svarer til mere end 10 procent af samlet 775 ordrer.

Qatar Airways har bestilt 43 eksemplarer af 900-udgaven og 37 af den noget større 1000-version. Oprindeligt var der aftalt levering af 20 eksemplarer af A350-800, men den ordre konverterede selskabet for to år siden til tre A350-900 og 17 A350-1000.

Det kræver fremsynethed og kapital at blive lanceringskunde for et nyt passagerfly som A350´eren. Qatar Airways offentliggjorde den 13. juni 2005 under Paris Air Show, at man havde indgået aftale med Airbus om køb af 60 eksemplarer af det nye A350-fly Der skulle således gå næsten 10 år fra ordren blev underskrevet til første fly er klar til levering.

To gange dagligt på Frankfurt-rute
Når det første Airbus A350-fly leveres til Qatar Airways på lørdag skal flyet gennemføre træningsflyvninger hos selskabet, inden det skal indsættes i kommerciel drift fra begyndelsen af januar på en af de to daglige afgange på ruten mellem Doha og Frankfurt.

Men allerede fra den 16. februar vil Qatar Airways placere A350-fly nummer to på Doha-Frankfurt ruten, således at afgangene kl. 10.45 og 15.05 fra Frankfurt vil blive betjent med det topmoderne passagerfly.

A350-flyet vil i Qatar Airways-versionen være indrettet med 36 sæder på Business Class og 247 på Economy. De ni forreste rækker i flyet er Business Class i en 1-2-1 konfiguration, mens række 16 til 44 er Economy Class med ni sæder på tværs i en 3-3-3 opdeling.

Der vil givetvis være mange flyentusiaster ombord på de første flyvninger, idet hypen omkring det nye passagerfly er ved at nå samme højder, som da Boeing lancerede Dreamliner-flyet.

Airbus A350-projektet blev for første gang kendt i offentligheden i sommeren 2004, men først i 2006 blev flytypen døbt A350. I begyndelsen cirkulerede rygter om, at det nye fly skulle have typebetegnelsen A370 eller A280, hvilket Airbus gav ekstra næring til, da flyproducenten indrykkede en annonce på webstedet ft.com, hvor der blev brugt A280-navnet.