I vintertrafikprogrammet etablerer airBaltic en rute til Afrika, der vil blive betjent to gange ugentligt. Flyvningerne bliver blandt de længste, som selskabets A220-300’ere foretager.
Mens sommerferien og den absolutte højsæson for ferierejser står for døren, er flyselskaberne allerede i gang med at udpege de destinationer, som kunderne får mulighed for at købe billet til, når vintertrafikprogrammet sættes i gang i slutningen af oktober.
Det gør sig også gældende hos airBaltic, der har oplyst, at det lettiske flyselskab i år vil etablere den første rute til Afrika, når selskabet i løbet af vinteren vil flyve mellem Letlands hovedstad Riga og Marrakesh i det nordafrikanske land Marokko.
Ifølge airBaltic sættes driften på den nye rute i gang den 31. oktober i år. Flyene mellem Riga International Airport og den marokkanske by vil afgå to gange ugentligt, og Marrakesh vil blive befløjet mandag og fredag.
Begejstrede over Afrika-udvidelse
AirBaltic flyver mellem Baltikum og 70 forskellige destinationer i både Europa og Mellemøsten, men Afrika er nyt land for flyselskabet, og det glæder airBaltics koncernchef Martin Gauss. Han ser frem til, at forretningen senere i år udvides til endnu en verdensdel.
”Vi er begejstrede over at offentliggøre vores første rute til Afrika nogensinde. Som det førende flyselskab i Baltikum fortsætter vi arbejdet med at udbygge vores netværk, så vi også i vintersæsonen føjer endnu flere spændende destinationer for fritidsrejsende til.”
Ruten til Marrakesh vil blive fløjet i et eller flere af de 36 Airbus A220-300-fly, som airBaltics flåde består af. Flyene har en gennemsnitsalder på 2,8 år, og flyselskabet har for nyligt modtaget en ny certificering, der betyder, at flyene fremover må flyve med 149 i stedet for 145 sæder.
Blandt selskabets længste ruter
Med en flyvetid på fem og en halv time er ruten til den afrikanske by blandt de længste, som flyselskabets A220’ere foretager. Flyene skal tilbagelægge en strækning på 3.737 kilometer for at nå frem til destinationen.
Flyselskabet er dog ikke ubekendt med at foretage lange flyvninger i A220-300’erne, da airBaltic allerede har flere lange ruter i porteføljen. Den længste er på 4.511 kilometer, og disse flyvninger finder sted mellem lufthavnen i Riga og Tenerife South Airport.
Derudover påbegyndte selskabet sidste år flyvningerne på en rute mellem den lettiske hovedstadslufthavn og Dubai International Airport, og med en strækning på 4.320 kilometer er dette også en af de absolut længste, som flyselskabet betjener.
Relaterede artikler:
A220 fra airBaltic på rundrejse i Asien