Et øjebliksbillede af flytrafiksituationen over Europa den 26. august 2022 klokken 13.17. Grafik: Flightradar24.com

Sådan fungerer Flightradar24

Flightradar24 er en populær flysporingstjeneste, der hver dag sporer over 200.000 flyvninger i hele verden. Og faktisk er privatpersoner med til at udvikle tjenesten med egne ADS-B-modtagere.

De fleste mennesker, der interesserer sig for luftfart, har formentlig på et eller andet tidspunkt benyttet Flightradar24. Men også helt almindelige mennesker, der ikke nødvendigvis interesserer sig for fly, bruger tjenesten.

Den populære flysporingstjeneste blev i 2006 udviklet af de to svenske it-programmører Mikael Robertsson og Olov Lindberg. Det var oprindeligt et hobbyprojekt for at skaffe flere brugere til en prissammenligningstjeneste.

Flightradar24 endte dog med at blive et særdeles yndet værktøj, der bruges af tusindvis af mennesker, der ønsker at lege rundt mellem de tusindvis af gult-markerede fly eller blot vil følge et enkelt, specifikt fly.

På en gennemsnitlig dag letter og lander over 200.000 fly i hele verden, så der er lidt at holde øje med. Tallet inkluderer kommercielle, fragt- og charterfly, der står for cirka halvdelen af flyvningerne. Herudover er der forretningsfly, private fly, helikoptere, luftambulancer, regeringsfly, militærfly, droner, luftballoner og svævefly.

Private entusiaster leverer flydata
De fleste af luftfartøjerne er udstyret med en transponder, der kommunikerer flyets position og andre flyvedata til flyvekontrollen. Signalet kan opfanges med billige modtagere baseret på ADS-B-teknologi (Automatic Dependent Surveillance-Broadcast). Det er denne teknologi, flysporingstjenester som Flightradar24 benytter, og brugerne får dermed et øjebliksbillede i realtid af langt det meste på himlen.

Flightradar24 har faktisk opbygget sit eget netværk af ADS-B-modtagere. Netværket består af omkring 34.000 enheder, der dækker selv et sted som Antarktis. Flightradar24 har selv opsat en fjerdedel af modtagerne, mens størstedelen kommer fra private entusiaster, der leverer data på frivillig basis. Det skriver CNN, der har talt med Flightradar24s kommunikationsdirektør, Ian Petchenik.

Det er relativt billigt at bygge en ADS-B-modtager, da komponenterne kun koster, hvad der svarer til i alt cirka 743 kroner. Derfor har mange privatpersoner tilsluttet sig Flightradar24 siden 2009, hvor tjenesten åbnede for offentligheden.

Netværket af ADS-B-modtagere er dog udfordret over store havområder, men der gøres løbende en konkret indsats for at styrke netværket i disse områder.

”Ved at finde øer, hvor end vi kan, og sørge for at vi har modtagere der. Men på det seneste har vi vendt os mod satellitbaserede ADS-B-modtagere for bedre at kunne spore fly over havet. Den mest fremherskende datakilde er dog stadig vores eget jordbaserede netværk,” forklarer Ian Petchenik.

Satte rekord med amerikansk flyvning i Asien
Flgihtradar24 blev for alvor verdenskendt, da den islandske vulkan Eyjafjallajökull gik i udbrud i 2010. Den kæmpemæssige askesky forhindrede flyene i at lette fra europæiske lufthavne, og det tiltrak fire millioner besøgende.

”Det var bestemt vores første indtog i internationale begivenheder, og hvordan visning af lufttrafik for offentligheden i realtid kunne påvirke, hvordan folk tænkte på verdensnyheder,”siger Petchenik.

Siden er brugerne strømmet til, og der blev i begyndelsen af august i år sat rekord med et enkelt fly. Det var en Boeing 737 (også kaldt C-40, red.) fra det amerikanske luftvåben, der transporterede Nancy Pelosi – formand for Repræsentanternes Hus i USA – fra Kuala Lumpur til Taiwan. 700.000 mennesker fulgte flyet samtidigt på Flightradar24, og i alt var 2,92 millioner forbi for at holde øje med flyet – den mest sporede flyvning nogensinde på flysporingstjenesten.

På daglig basis er der dog også et konstant stigende antal brugere hos Flightradar24: ”Der er en masse mennesker, der bruger siden til at spore en elsket, spore deres egen flyrejse eller finde det indkommende fly, som de skal med senere samme dag for at sikre, at flyet kommer,” siger Ian Petchenik.

Det er imidlertid ikke alle fly, man kan se på himlen, som også kan følges på Flightradar24. Flyejere kan nemlig forhindre flyets data i at blive vist offentligt, og det er typisk militærfly, statslige fly eller privatfly, der ikke kan ses i tjenesten.

 

Relaterede artikler:

Rekord: 2,9 millioner fulgte Pelosi-flyvning

50.000 fulgte Vingegaards flyvetur

Svensk succes med flysporing