Har man ikke et biometrisk pas, kan ansigtet enten scannes via en app eller - som her - i lufthavnen. (Foto: SITA | Fraport AG | PR)

Første lufthavn i Europa til at tilbyde biometri for alle

Fremover vil alle passagerer uanset flyselskab kunne lade boardingpasset blive i tasken, når de går gennem lufthavnen i Frankfurt. I stedet kan de rejsende vælge at benytte ansigtsgenkendelse.

Siden 2020 har en del flypassagerer kunne stryge gennem Frankfurt Lufthavn blot ved brug af deres glatte ansigt, da rejsende med billet til en flyvning med Lufthansa eller et af de andre medlemsselskaber i Star Alliance har kunne gøre brug af såkaldt biometriske ansigtsgenkendelse.

Teknologien betyder, at en given rejsende ikke behøver at fremvise boardingpas eller andre dokumenter, mens de navigerer gennem lufthavnen. I stedet scanner kameraer, der er udstyret med software til ansigtsgenkendelse, personen og bekræfte derigennem passagerens identitet.

Gøres tilgængelig for alle
I fremtiden ventes det, at flere flyrejsende i Frankfurt vil gøre brug af ansigtsgenkendelsesløsningen.

It-virksomheden SITA oplyser nemlig, at man har indgået en aftale med Fraport AG, der er medejer af og driver Frankfurt Lufthavn, og derudover varetager selskabet også driften i en række andre lufthavne i flere lande.

Aftalen skal medvirke til, at teknologien rulles bredere ud. Konkret vil det betyde, at passagerer ved alle de selskaber, der beflyver den tyske storlufthavn, fremover vil have mulighed for at benytte biometriske ansigtsgenkendelse, såfremt de ønsker det.

Ansigtet skal registreres
SITA udvikler forskellige systemer til blandt andet lufthavne og flyselskaber, og det er netop også selskabet, som sammen med teknologivirksomheden NEC, står bag løsningen i Frankfurt Lufthavn.

Løsningen kaldes Smart Path, og den fungerer ved, at den rejsende registrerer sit ansigt enten via en app eller i check-in i lufthavne. Derudover kan flypassagererne også medbringe et biometrisk pas, som udover de sædvanlige oplysninger har en indbygget mikroprocessor, hvor en række informationer om ejeren kan gemmes på.

Når det er gjort, kan de fortsætte deres vej gennem lufthavnen, hvor de vil blive scannet undervejs, lyder det fra SITA.

Opsætningen går snart i gang
Pierre Dominique Prümm er direktør for luftfart og infrastruktur hos Fraport AG. Han fortæller, at næste skridt er, at man går i gang med at få opsat det nødvendige udstyr på lufthavnens område med henblik på, at de rejsende, som ønsker at benytte ansigtsgenkendelsen, får flere muligheder.

”Vi bliver nu den første europæiske lufthavn, der ved hjælp af biometri tilbyder alle passagerer en kontaktløs og bekvem tur gennem lufthavnen. Vi har sat os et mål om, at vi i løbet af de kommende måneder vil installere denne nye og banebrydende teknologi ved mindst 50 procent af alle check-in-skranker og gates.”

Ifølge SITAs administrerede direktør David Lavorel peger research på, at op mod 75 procent af passagererne vil benytte biometriske løsninger, når de får mulighed for det. Han mener, at teknologien vil forbedre passager-flowet.

”Vi har konstateret, at i jo højere grad, vi kan automatisere passagernes vej gennem lufthavnen, des bedre en oplevelse får de. Biometri øger hastigheden betragteligt, og det giver de rejsende bedre tid til at slappe af forud for en flyvning, når de ikke skal bruge tid på at stå i kø.”


Relaterede artikler:

BER indfører ny biometrisk adgangskontrol

Biometriske flyrejser nu muligt fra Hamborg

20.000 rejsende i Lufthansas biometriske platform