Første flyvning med Boeing 777X den 25. januar 2020. (Foto: Boeing | PR)

Forsinket 777X fylder i katastroferegnskab fra Boeing

Boeing må yderligere forsinke leveringen af den første 777X, hvilket har stor indflydelse på årsregnskabet for 2020. Underskuddet for året lød på 73 milliarder kroner.

2020 har været et katastrofalt år for Boeing, der har været hårdt presset af coronapandemien.

Den amerikanske flyproducent har onsdag fremlagt regnskabet for det forgangne år, og det indeholder dystre tal. Boeing kom ud af året med et nettounderskud på hele 11,9 milliarder dollar, hvilket svarer til 73,3 milliarder kroner. Det er andet år i træk med underskud, da Boeing i 2019 tabte 3,9 milliarder kroner.

Coronapandemien gjorde, at flyselskaberne i løbet af 2020 udsatte modtagelsen af nye fly, ligesom der kun er løbet få nye ordrer ind til producenten. Også den fortsatte grounding af 737 MAX udfordrede Boeing på økonomien.

Det er imidlertid ikke kun udfordringerne omkring MAX’en, der fylder i det katastrofale regnskab fra Boeing. Den forsinkede 777X har også stor indflydelse på årsregnskabet, hvor der er en nedskrivning på værdien af flytypen på 6,5 milliarder kroner – svarende til 39,9 milliarder kroner.

Boeing oplyser, at leveringen af den første 777X bliver udsat fra 2022 til slutningen af 2023. Oprindeligt skulle den tomotorede flytype være sendt til flyselskaberne allerede sidste år, men problemer med blandt andet motorerne har skubbet tidsplanen.

Tror på lys fremtid
Koncernchef i Boeing, Dave Calhoun, ser tilbage på et 2020, der i den grad satte sine negative spor i den store flyproducent.

”Jeg er helt sikkert glad for, at 2020 er lagt bag os,” sagde han ifølge erhvervsmediet Bloomberg til amerikanske CNBC efter offentliggørelsen af årsregnskabet.

Dave Calhoun understreger i forbindelse med regnskabet, at coronapandemiens indvirkning på kommercielle flyvninger og den fortsatte grounding af Boeing 737 MAX har sat sine spor i regnskabet. Samtidig ser han dog også lyst på fremtiden.

”Vores afbalancerede portefølje af forskellige forsvars-, rumfarts- og serviceprogrammer giver fortsat vigtig stabilitet, når vi lægger grundlaget for vores genopretning. Mens virkningen af ​​COVID-19 giver fortsatte udfordringer for kommerciel luftfart i 2021, har vi fortsat tillid til vores fremtid. Vi er fuldt fokuseret på sikkerhed, kvalitet og gennemsigtighed, når vi genopbygger tillid og omdanner vores forretning,” siger Dave Calhoun.

737 MAX og 777X vigtig i fremtiden
Et af lyspunkterne for Boeing er, at 737 MAX langt om længe er på vej tilbage i luften. I november sidste år ophævede de amerikanske luftfartsmyndigheder, FAA, flyveforbuddet mod den uheldsramte flytype. Senere på året ophævede også Brasilien flyveforbuddet og senest Canada i sidste uge.

Onsdag var turen kommet til Det Europæiske Luftfartssikkerhedsagentur, EASA, der igen gav grønt lys til Boeing 737 MAX efter 22 måneders flyveforbud.

Selv om to dødsulykker og coronapandemien har betydet store udfordringer for Boeing 737 MAX, er der fortsat store forventninger til flytypen i fremtiden. Det samme er der blandt andet til langdistanceflyet Boeing 777X, der altså bliver forsinket endnu et år.

Dave Calhoun fortæller til CNBC, at han tror, flytypen ”bliver en af de store pengemaskiner for selskabet”. Indtil videre har Boeing fået 309 ordrer på den forsinkede 777X.

 

Relaterede artikler:

Boeing 777X i luften i tredje forsøg

Ordrebøgerne for Boeing 777X bliver tyndere

Boeing tvunget til fire svære beslutninger