Hovedkontore for The Boeing Company i Chicago. (Foto: Boeing | PR)

Boeing tvunget til fire svære beslutninger

To store kriser har skåret en fjerdedel af Boeings omsætning og tvinger den amerikanske flyproducent til at tilpasse produktionen.

Boeing har netop leveret et halvårsregnskab, der viser, at den amerikanske flyproducent i første halvår kun leverede 70 nye fly til kunderne – mod 239 fly i samme periode sidste år. Udfordringerne skyldes både COVID-19-pandemien, der har fået flyselskaber verden over til at slå bremsen i og udsætte leverancer af nye fly, samt den igangværende 737 MAX-krise, der har martret Boeing i snart halvandet år.

”Pandemiens indflydelse på luftfartssektoren er fortsat alvorlig. Selvom nogle passagerer langsomt vender tilbage til luften, forbliver deres antal langt lavere end 2019, hvilket reducerer flyselskabernes indtægter. Dette pres på vores kunder betyder, at de udsætter indkøb af nye fly, bremser leverancerne, udsætter valgfri vedligeholdelse, pensionerer ældre fly og reducerer forbruget – alt dette påvirker vores forretning og i sidste ende vores bundlinje. Selvom der har været nogle opmuntrende tegn, vurderer vi, at det vil tage omkring tre år at vende tilbage til passagerniveauet fra 2019,” skriver Boeings koncernchef, Dave Calhoun, i et brev til medarbejderne.

Alt i alt betyder det, at Boeing har været tvunget til at træffe fire svære beslutninger:

Endegyldigt stop for 747
For det første har Boeing nu truffet den tunge beslutning om endegyldigt at stoppe produktionen af det nok mest legendariske fly, som den amerikanske flyproducent nogensinde har sendt på vingerne.

”I lyset af den aktuelle markedsdynamik og forventningerne, afslutter vi produktionen af den ikoniske 747 i 2022,” skriver Dave Calhoun til medarbejderne.

Det har båret den vej længe, men da coronakrisen har fremskyndet flere flyselskabers beslutning om at pensionere de Boeing 747, de havde i flåden, og da nye ordrer på 747-8 har været få, pensionerer Boeing nu definitivt ”The Queen of the Skies” om to år, når de resterende ordrer er leveret.

777X udskudt ét år
For det andet har Boeing besluttet at drosle ned for produktionen af 777’eren samt at udskyde leveringen af det første fly af den opgraderede 777X med ét år. Produktionen vil blive reduceret til to fly om måneden i hele 2021, hvilket er ét fly færre end annonceret i første kvartal. Og leveringen af det første 777X er nu udskudt til 2022.

Dreamliner-produktion måske ét sted
For det tredje vil produktionen af Boeing 787 Dreamliner blive reduceret til seks fly om måneden. Det er en nedjustering i forhold til udmeldingen i første kvartal, hvor Boeing regnede med at producere 10 fly per måned i år og syv fly per måned næste år.

Reduktionen i 787-produktionen betyder, ifølge Calhoun, at Boeing også vil overveje at samle produktionen ét sted i enten Everett eller North Charleston.

MAX i langsommere tempo
Og endelig vil Boeing for det fjerde også justere på produktionen af 737 MAX. Produktionen stod helt stille i tidligere på året under den indledende fase af coronakrisen, men i maj begyndte Boeing igen så småt at bygge nye 737 MAX.

Men i brevet til medarbejderne afslører Dave Calhoun, at man vil øge produktionen i et langsommere tempo end først planlagt. Det betyder, at Boeing først regner med, at produktionen af MAX vil være tilbage på højt niveau – 31 fly om måneden – i begyndelsen af 2022.

 

Relaterede atikler:

Boeing leverede kun 20 fly i andet kvartal

British Airways sender Boeing 747 på pension

Boeing skærer 15.000 stillinger væk