Fra stort minus til lille plus hos tidligere SAS-selskab

Lettiske airBaltic, der indtil 2009 havde SAS i ejerkredsen, har på bare et år vendt et stort minus på bundlinjen til et lille plus.

Det er de færreste flyselskaber, der kan bryste sig af at have forbedret sit resultat på bundlinjen med mere end 100 procent fra det ene år til det andet. Men det kan man hos lettiske airBaltic, der indtil 2009 havde SAS som storaktionær. Et dundrende underskud i 2012 på over 200 mio. kroner er vendt til et overskud på knap otte mio. kroner i 2013. En forbedring på 208 mio. kroner, svarende 104 procent.

Efter det store underskud i 2012 iværksatte selskabet en omstruktureringsplan, der skulle resultere i et overskud i 2014. Men det mål er nu blevet nået et år før tid.

“2013 vil gå over i airBaltic historie som det år, hvor vi beviste, at en turnaround også er mulig i vanskelige år. Vi omstrukturerede airBaltic ved hjælp af kontrol med omkostningerne, kapacitetsstyring og effektivitetsgevinster. Vi har lavet denne præstation et år forud for den oprindelige tidsplan i vores omstruktureringsplan, som er grundlaget for vores bæredygtige langsigtede tilbagevenden til rentabilitet,“ siger Martin Gauss, adm. direktør for airBaltic.

Antallet af passagerer faldt med 13.000 fra 2012 til 2,95 mio. i 2013. Men omsætningen var uændret på 2,4 mia. kroner. Det skyldtes en forbedring i yield’en på fem procent og en reduktion af enhedsomkostningerne på en procent.

Seks nye destinationer
AirBaltic flyver til 60 destinationer fra basen i Riga i Letland. I den kommende sommer 2014 åbner airBaltic seks nye ruter til Burgas og Varna i Bulgarien, Palma de Mallorca i Spanien, Bukarest i Rumænien, Gøteborg i Sverige og Aberdeen i Skotland.

Selskabet blev stiftet i 1995 af SAS og den lettiske regering, der ejede henholdsvis 47,2 og 52,8 procent af selskabet. I 2009 solgte SAS sin ejerandel. De to selskaber arbejder stadig tæt sammen og airBaltic flyver til både København og Billund. Det lettiske flyselskab har en flåde af omkring 27 Boeing 737, Dash8 og Airbus A319-fly. I 2015 forventes de første af i alt 10 eksemplarer af Bombardiers nye C-serie at ankomme til Riga. De skal erstatte selskabets aldrende Boeing 737-300 og -500 fly.