Gang i korndyrkningen i Aarhus Lufthavn

En landmand vil inden længe plante korn på store dele af Aarhus Lufthavns enorme arealer. Kornet kan få følgeskab af solpaneler.

Mange i den danske luftfartsbranche trak på smilebåndet sidste år, da Aarhus Lufthavns nye energiske direktør, Peter Høgsberg, luftede tanken om at plante korn på nogle af Djursland-lufthavnens i alt 3,7 kvadratkilometer store arealer.

Trafikstyrelsen har meget håndfaste regler for typen og højden af bevoksning inden for sikkerhedszonerne rundt om landingsbaner, taxaveje og forpladser. Her må der under ingen omstændigheder plantes korn. Men Aarhus Lufthavn har så store arealer uden for sikkerhedszonen, at Peter Høgsberg mente, at der ville være gode penge at hente på korndyrkning.

Brød på bordet
Nu er lufthavnen kommet et stort skridt videre med projektet, da man netop har indgået en aftale med en lokal landmand om opdyrkning af et større antal hektar. Og for Peter Høgsberg handler det ikke om at skaffe brød på bordet i bogstavlig forstand. Men om at opdyrke alternative indtægtskilder for den skrantende lufthavn, der kom ud af 2013 med et underskud på næsten 10 mio. kroner og som kort før jul sidste år måtte tilføres ekstraordinær kapital fra de fem ejerkommuner for i alt 17 mio. kroner.

”I Odense tjente jeg 200.000 kroner om året med et areal på kun omkring 30 hektar. Det var mange penge i en lufthavn af Odenses størrelse. Så jeg ved, at der er gode penge at hente på korndyrkning,” siger Peter Høgsberg, der tidligere var lufthavnschef i Odense Lufthavn.

Vældig stort anlæg
Han glæder sig over aftalen med den lokale landmand. Men lufthavnschefen har større planer med sine arealer.

”Jeg vil allerhelst bruge arealerne til solpaneler. Og vi snakker da også med nogen om at etablere et vældig stort anlæg. De er ved at få udredt hvad der er nødvendigt af VVM-undersøgelser og lignende,” fortæller Peter Høgsberg.

Ifølge lufthavnschefen, så er genskinnet fra moderne solpaneler mindre end det er fra sand. Så derfor vil det sandsynligvis være muligt at etablere et anlæg syd for lufthavnens øst-vestgående landingsbaner. På den måde kan man minimere risikoen for, at piloter under en landing vil blive blændet af genskin fra solpanelerne.

Den 28. april præsenterer et konsulentfirma de fem østjyske ejerkommuner for flere forskellige bud på hvordan Aarhus Lufthavns fremtid kan komme til at se ud.