Fly i London Gatwick Airport. Foto: London Gatwick Airport

Gatwick Airport stærkt tilbage efter historisk lavpunkt

Efter at have været helt nede at vende under coronapandemien er London Gatwick Airport atter oppe i omdrejninger. I andet kvartal var tre ud af fire passagerer tilbage i lufthavnen.

London Gatwick Airport nåede et historisk lavpunkt i november 2020, da coronapandemien bankede derudaf med store konsekvenser for luftfartsbranchen.

Således havde storlufthavnen, der i et normalt år håndterer op mod 50 millioner passagerer, blot to afgående og ankommende fly tirsdag 24. november. Der var stille – meget stille – i Gatwick.

Små to år senere er situationen langt bedre i lufthavnen. Efterspørgslen fra passagererne vendte tilbage efter ophævelsen af alle britiske rejserestriktioner i marts 2022. London Gatwick har netop fremlagt den samlede kvartals- og halvårsrapport, der viser positive tegn på den gode udvikling.

Antallet af passagerer i andet kvartal var 74,3 procent i forhold til samme periode i 2019. For første halvår lød tallet på 59,1 procent. Lufthavnen håndterede i alt 13,1 millioner passagerer i løbet af årets første seks måneder. Resultatet efter skat for første halvår endte med et plus på 50,6 millioner pund, eller hvad der svarer til 445 millioner kroner.

Over 30 millioner rejsende i 2022
Som følge af stærk efterspørgsel har Gatwick-lufthavnen revideret sin forventning til samlede antal passagerer i 2022 til 32,8 millioner. I 2019 var passagertallet på 46,6 millioner. Prognosen for i år kan dog blive påvirket af usikkerheden omkring inflationen og efterspørgslen for den kommende vintersæson.

London Gatwick har netop lagt ny belægning på lufthavnens eneste start- og landingsbane, og ombygningen af togstationen skrider frem til færdiggørelse i 2023. Lufthavnen har desuden ansat over 400 nye medarbejdere i sikkerhedskontrollen for at reducere forsinkelser.

Genopretningen i London Gatwick har betydet 40 flere langdistanceruter. Nogle af lufthavnens nye flyselskaber er norske Norse Atlantic Airways og vietnamesiske Bamboo Airlines, der flyver til henholdsvis New York og Hanoi. Herudover har flyselskaber som British Airways, jetBlue, WestJet og Air Transat også langdistanceruter.

”Vi har stadig et stykke vej tilbage, men stærk efterspørgsel har fremskyndet Gatwicks genopretning fra pandemien, især i det sidste kvartal, siden alle britiske rejserestriktioner blev fjernet,” siger Stewart Wingate, administrerende direktør i London Gatwick.

Arbejder tilbage mod høje servicestandarder
Den store vækst i trafikken førte i juni til kortvarige operationelle udfordringer i Gatwick, men lufthavnen begrænsede kapaciteten for at sikre en god afvikling af trafikken i sommerperioden. Og nu kører det meste igen som normalt, lyder det.

”På trods af en vis bred økonomisk usikkerhed ser vi også frem til et vellykket andet halvår af året med nye, spændende flyselskaber og ruter, der kommer online, og løbende forbedringer af de høje servicestandarder, Gatwick er kendt for,” siger Stewart Wingate.

London Gatwick er således vendt stærkt tilbage, efter den historisk dårlige position lufthavnen befandt sig i under coronapandemien. Flere af lufthavnens store kunder var i så store vanskeligheder, at de midlertidigt måtte stoppe operationen.

Det gjaldt blandt andet Norwegian og Virgin Atlantic, der måtte lukke baserne i London Gatwick. Herudover samlede British Airways alle sine flyvninger i London Heathrow, mens easyJet skar trafikprogrammet ned til et minimum. Norwegian har lukket sin langruteforretning permanent, og Virgin Atlantic er endnu ikke vendt tilbage til den næststørste London-lufthavn.

 

Relaterede artikler:

Chokerende trafiksituation i London-Gatwick

Norse debuterer i London Gatwick i august

British Airways er tilbage i Gatwick med nyt selskab