James Asquith, grundlægger og CEO hos Global Airlines, foran A380-flyet og flankeret af modeller i de endnu ikke færdige uniformer. (Foto: Global Airlines | PR)

Global Airlines: Håber på driftsstart i 2025

Det britiske start-up Global Airlines fortsætter ihærdigt arbejdet med at male og klargøre den første Airbus A380. Selskabet er ikke klar til at melde en startdato ud endnu, men det nærmer sig.

Det kræver tålmodighed, ekspertise og dybe lommer at etablere et flyselskab, og når flåden skal bestå af den ikoniske Airbus A380 dobbeltdækker, så kræver der endnu mere.

Det kan James Asquith, der er CEO for det britiske start-up Global Airlines, skrive under på. Han etablerede Global Airlines i juni 2021 og er nu nået så langt, at han har købt et fly, som siden den 1. maj i år har stået i Prestwick-lufthavnen ved Glasgow efter at have turen hele vejen fra Mojave Air and Space Port på en meget omtalt flyvning.

Siden projektet blev kendt, har mange kritikere og skeptikere næsten på forhånd afskrevet muligheden for, at det nye luftfartseventyr kan blive en succes, men forberedelserne til opstarten fortsætter ufortrødent. Det fortæller James Asquith i et længere interview med det tysksprogede luftfartsmedie aerotelegraph.com.

Vil eje fremfor at lease
Det første fly, som Global Airlines har sikret sig, er en næsten 12 år gammel Airbus A380, der tidligere har fløjet for China Southern Airlines frem til november 2022, hvor det blev taget ud af drift. Flyet har fået den maltesiske registrering 9H-GLOBL, da det i første omgang skal opereres på driftstilladelsen fra Hi Fly Malta, der er samarbejdspartner på projektet.

Global Airlines har også betalt depositum på en Airbus A380, der tilhører det tyske leasingselskab Doric Aviation og som tidligere har fløjet for Singapore Airlines og i en kort periode for Hi Fly, der dog valgte at sætte flyet på jorden under pandemien.

På spørgsmålet om, hvorfor Global Airlines har købt et fly i stedet for at lease, så er forklaringen ganske enkel.

“Fordi vi ejer flyet, har vi ingen forpligtelser baseret på leaseback, gæld eller renter, hvilket normalt ville være noget af de største pres i opstarten. Så vi har kontrol over aktiverne, hvilket giver os meget mere fleksibilitet og råderum i en upålidelig og dynamisk sektor,” lyder det fra James Asquith.

Håber på idriftsættelse i 2025
Det første fly er i øjeblikket ved at blive malet, og kabinen skal opgraderes og moderniseres. Det er noget, der tager tid, når det er et fly af denne størrelse, der skal friskes op. 

Derfor vil Global Airlines-direktøren heller ikke sætte en præcis dato på, hvornår flyet for første gang kan være på vingerne på en kommerciel flyvning, men for hver dag, der går, rykker datoen tættere på, og det bliver formentlig i 2025.

“Den eneste ting, vi ikke kan gøre, er at give en dato, hvornår vi skal have passagerer i luften, og så ændre det,” er det relativt fornuftige ræsonnement fra James Asquith, der lige nu har 35 ansatte i selskabet, mens er hær af eksterne teknikere i øjeblikket arbejder med at klargøre flyet.

Det første fly ventes indrettet med omkring 470 sæder i tre klasser, og det bliver uden Premium Economy, da den britiske luftfartsentreprenør ikke mener, at dette er et særligt godt produkt for passagererne i den nuværende markedssituation.

Der har tidligere været meldt ud, at den første rute skulle gå fra London til New York eller Los Angeles, men i interviewet kommer James Asquith flere gange ind på potentialet i London til Dubai, så det kan heller ikke udelukkes, at det er med i planerne. Det ligger dog fast, at der kun skal flyves mellem byer af en størrelse, hvor der er et naturligt marked, så det ikke bliver nødvendigt med føderuter.

Dyre reservedele og begrænset vedligeholdelseskapacitet
En af de allerstørste udfordringer i fremtiden kommer fra den stigende interesse for A380’erne, der ikke længere produceres og blev taget ud af drift hos mange flyselskaber under coronapandemien.

Både Lufthansa og Etihad Airways har taget flytypen tilbage i flåde, og hos British Airways og Qatar Airways er man i gang med at modernisere kabinerne, mens Emirates stadig fastholder planen om at benytte flyene frem til 2040.

Der er derfor i dag begrænset vedligeholdelseskapacitet samtidig med, at reservedelene bliver stadigt dyrere, hvilket kommer til at udfordre Global Airlines, hvilket stifteren da også erkender.

“Det er tilfældet med enhver virksomhed, der har lige så mange bevægelige dele som luftfart. Du ved, jeg kunne sidde her, og vi kunne bekymre os om alle mulige begivenheder. Men vi er nødt til at håndtere alle problemer, efterhånden som de opstår,” konstaterer James Asquith om de mulige udfordringer.

 

Relaterede artikler:

A380 fløj 8.700 kilometer med landingsstellet nede

Modbeviste skeptikerne: Har overtaget A380

Nyetableret flyselskab sikrer sig første A380