ANMELDELSE: SAS Plus leverede en god oplevelse på en kort februarflyvning fra Danmark til Norge, hvor kun et par ting i SAS Loungen trak ned på helhedsindtrykket.
Om flyvningen | |
Flynummer: | SK2882 |
Fra/til: | København – Trondheim |
Flyselskab: | SAS |
Flytype: | Bombardier CRJ900 |
Serviceklasse: | SAS Plus |
Bagage: | Indchecket og håndbagage |
Sæde: | 1C |
Baggrund
Min far og jeg skulle af sted på en lille skiferie i det høje nord, og vi valgte at flyve på SAS Plus. Rejsen blev først bestilt i midten af januar, og vi skulle flyve fra Københavns Lufthavn til Trondheim Værnes på rutenummer SK 2882. Flybilletten tur/retur kostede 2.110 danske kroner per person inklusiv skatter og afgifter. Afrejsedato var fredag den 9. februar.
Før rejsen
Vi foretog online check-in dagen før og fik på den måde tilsendt link til boardingkort via sms. Vi ankom klokken 11 til lufthavnens Terminal 3 – små to timer før afgang, da vi skulle indlevere bagage og gerne ville være i god tid.
I lufthavnen
Selv om vi hjemmefra havde checket ind, skulle vi stadig aflevere vores større bagage – henholdsvis én og to stykker. Vi oplevede måske en kende for lang ventetid i den kø, hvor blandt andet SAS Plus-passagerer kan stå. Den personlige betjening blev dog bevidst foretrukket, frem for at vi selv skrev bagage-tags ud og indleverede bagagen ved bagage drop-off. Betjeningen var venlig, og vi kunne ’flyve’ videre mod sikkerhedskontrollen med vores håndbagage. SAS Plus giver adgang til SAS Fast Track, og da køen her var nærmest ikke-eksisterende, var vi lynhurtigt videre ind i terminalen.
Inden vi skulle ud mod gaten, tilbragte vi tid på første sal i SAS Loungen. Oplevelsen i loungen skulle vise sig at være stort set det eneste negative element på den samlede flyrejse. Udvalget af frokostmad og snacks var på denne dag ikke prangende, og så var der en ulækker oplevelse på et af toiletterne med stoppet wc og en defekt håndklædemaskine. Toiletter, der generelt virkede gamle og nedslidte. Alt sammen langt fra imponerende for SAS’ ypperste lounge-afdeling.
Efter tre kvarters tid i loungen havde vi syv-otte minutters gang til gate B6, hvor vi ankom omkring 25 minutter før planmæssig afgang.
Boarding
Turen til Trondheim skulle foregå i en Bombardier CRJ900 med registreringsnummeret EI-FPT, og operatør på flyvningen var det irske regionale flyselskab CityJet.
SAS Plus-passagerer var blandt dem, der klokken 12.15 fik lov at boarde flyet først, og jeg fandt sæde 1C. Med min store passion for flyvning in mente var det perfekt, at jeg inden afgang fra mit sæde ud til gangen kunne følge lidt med i piloternes arbejde i cockpittet. Der var i øvrigt fin plads til håndbagagen i hylderne over os.
Push-back af Bombardier-flyet skete klokken 12.43, og vi lettede klokken 12.52. Planlagt afgang var klokken 12.40, så flyet var således tre minutter forsinket.
Sæder og underholdningssystemet
En kortdistanceflyvning på SAS Plus er naturligvis ikke den samme, vidtfavnende oplevelse som på en flyvning i samme klasse over eksempelvis Atlanterhavet. Puder, tæpper og høretelefoner bliver naturligvis ikke udleveret, ligesom man heller ikke har mulighed for underholdning i form af blandt andet film – hverken på en personlig skærm eller fællesskærm. Flyet havde heller ikke strømstik eller Wi-Fi. Benpladsen var acceptabel flyets størrelse taget i betragtning.
Måltider og service
Små 15 minutter efter afgang serverede besætningen let frokost, der bestod af en pandekagerulle med rensdyrkød (lokal mad) og peberrod serveret med en Carlsberg-øl. Alt sammen gratis. Havde man ikke mod på rensdyrspecialiteten, var det også muligt at få serveret en rulle med ost. Servicen fra de to stewardesser var upåklagelig, og der var læseunderholdning i form af SAS’ udmærkede magasin, Scandinavian Traveller, der indeholdte flere interessante historier.
Ankomst
Den effektive flyvetid var kun på en time og 14 minutter, og landingen foregik i kraftig sidevind klokken 14.06 i Trondheim Værnes. Ankomst var cirka fem minutter før tidtabellen. En flot flyvning – og ikke mindst indflyvning. Flyet parkerede ved Gate 42, og allerede efter få minutter blev vi sluset ud af kabinen.
Der var bestemt ikke travlt i lufthavnsterminalen, så personalet havde ikke de store problemer med at få den indcheckede bagage frem i ordentlig tid. Bagagen rullede ud på bagagebåndet klokken 14.18, og vores bagage, der var markeret med en orange Priority-label, dukkede som ventet op først. Effektiv og god håndtering af det norske handlingselskab.
Et lille minus var, at det kostede 50 eurocent eller 10 norske kroner at låne en af lufthavnens bagagevogne. En kvinde, der var på samme fly som os, havde ikke kontanter på sig og måtte derfor slæbe af sted med bagagen. Vi måtte derfor også selv trække af sted med kufferterne, selv om der var et stykke vej ud til vores lejede bil; vi havde nemlig heller ikke kontanter med os.
Samlet bedømmelse
En ærgerlig oplevelse i SAS Loungen i Københavns Lufthavn, hvor et sparsomt udvalg af mad og en klam toilet-oplevelse trak ned på den samlede oplevelse. Selve flyveturen med afgangs- og ankomsttidspunkt var derimod ganske formidabel, og kabinebesætningen leverede god service og venlige smil. Den lette frokost var simpel, men passede fint på en så kort flyvning.
SAS Plus på en flyvetur fra København til Trondheim er en solid og effektiv oplevelse, hvor de enkle løsninger er i højsædet. Et fint produkt, hvor kun et par fejl på selve landjorden trak den samlede bedømmelse ned.
Bedømmelse
Samlet bedømmelse
Oversigt :
Plus: Venlig betjening, fly til tiden, hurtig bagageudlevering
Minus: Loungemad- og -toilet, afgift på bagagevogne