Richard Godfrey mener, at MH370 ligger på havbunden (markeret med rød prik) små 2.000 kilometer vest for Perth på 4.000 meters dybde. Foto: MH370SEARCH.COM

Hævder at have lokaliseret MH370

Det har endnu ikke været muligt at lokalisere MH370, der forsvandt sporløst i 2014. En britisk luftfartsingeniør mener dog nu at vide, hvor Boeing 777-flyet fra Malaysia Airlines styrtede ned.

Et af luftfartshistoriens største mysterier tog sin begyndelse 8. marts 2014.

En Boeing 777-200ER fra Malaysia Airlines var af sted på en flyvning fra Kuala Lumpur til Beijing, da flyet pludselig forsvandt sporløst med 239 personer om bord. Ulykken blev kendt som ’MH370’ efter flynummeret, og trods ihærdig indsats blev flyet aldrig fundet.

Nu hævder en britisk luftfartsingeniør ved navn Richard Godfrey, at han har knækket koden til lokationen af det store langdistancefly. Han har faktisk regnet sig frem til de helt præcise koordinater for flyets nedstyrtningssted, viser en rapport, som han har udarbejdet. Det skriver det verdensomspændende medie Stuff.

Ved hjælp af revolutionerende sporingsteknologi har Richard Godfrey konkluderet, at MH370 ramte vandet 1.933 kilometer vest for den australske by Perth. Helt nøjagtig har han angivet koordinaterne 33.177°S 95.300°E, der altså er i det sydlige Indiske Ocean. Flyet skal være sunket til en dybde på 4.000 meter.

Fly ligger ved klippefremspring og vulkan
Richard Godfrey har forsket i MH370 med brug af softwaren Global Detection and Tracking of Any Aircraft Anywhere (GDTAAA) og data fra Weak Signal Propagation Reporter (WSPR). Han mener, at hans forskning vil føre til fundet af Boeing 777-flyet i andet halvår af 2022.

”Det primære nedstyrtningssted er ved foden af ​​Broken Ridge i et område med vanskeligt undervandsterræn. Der er bjergrige fremspring og klipper, en undervandsvulkan og en kløft,” lyder det i rapporten.

WSPR kan visualiseres som laserstråler, der krydser rundt om på jordkloden, og som logger eventuelle forstyrrelser i en database. Kombinationen af GDTAAA og WSPR har ifølge Richard Godfrey givet masser af sporbare radiosignaler fra MH370, hvilket har gjort det muligt at finde en kritisk søgezone.

I rapporten har den britiske luftfartsingeniør med en rød prik angivet det præcise sted på havbunden, hvor han mener, at MH370 ligger.

Stærk sag for ny eftersøgning
Flere selskaber skal angiveligt være villige til at bruge automatiserede undervandsfortøjer til at søge efter Boeing 777-flyet, skriver Richard Godfrey på sin hjemmeside. Den data, der er behandlet i rapporten, bør føre til en genoptaget eftersøgning, lyder det.

”Disse data understøtter en overbevisende sag for en fornyet eftersøgning på det primære nedstyrtningssted,” står der i rapporten, der samtidig konkluderer, at der bør søges inden for en strækning på 75 kilometer.

Efter nedstyrtning af MH370 blev der fundet over 30 stykker vragdele, der sandsynligvis var fra det forsvundne fly. Der er gennem årene blevet fundet dele i Mauritius, Madagaskar, Tanzania og Sydafrika.

En eftersøgning i 2018 ledet af havrobotfirmaet Ocean Infinity kom inden for 28 kilometer af det sted, der er fremhævet i rapporten som nedstyrtningssted. Oprindeligt blev der søgt efter MH370 i Det Sydkinesiske Hav, men analyser viste sidenhen, at flyet havde foretaget en drejning mod vest og derefter mod syd.

Masser af teorier om forsvinden
Gennem årene har der været masser af teorier om, hvad der fik MH370 til at styrte i havet. Nogle teorier er velunderbyggede – andre er det ikke. Der har blandt andet været fremsat ”beviser” for, at flyet blev skudt ned, ligesom andre mener, at det blev kapret af rumvæsener.

Richard Godfrey mener selv, at det store langdistancefly blev udsat for et terrorangreb udført af en af piloterne. Denne teori er imidlertid blevet afvist af australske eksperter.

”Det var en kapring. Det var en terrorhandling efter min mening,” siger den britiske luftfartsingeniør til det australske medie Sunrise.

 

Relaterede artikler:

Indonesisk fisker: Jeg så MH370 styrte ned

Nyt overvågningssystem kunne have opdaget MH370-forsvinden

MH370 forbliver et mysterium